Fotografera landskap

Nr 6/2016
text & foto OLA WARRINGER
 

Bland det viktigaste är att hitta en bra plats, där man helst har bra koll på sin omgivning och kan sätta sig in i hur bilden kommer bli. Jag personligen gillar att gå mycket på känsla men brukar ha en fast utgångspunkt sedan hittar man olika vinklar. Jag brukar föreställa mig hur bilden kommer se ut när den är helt klar, det vill säga helt färdigredigerad. Ofta brukar jag gå omkring utan kameran ett tag och kolla hur det ser ut, var man kan stå och var man kan få bra vinklar. Att få ett bra perspektiv är det viktiga, därför gäller det att kuna försöka sätta sig in i vad kameran ser. En tripod (ett stativ) är att föredra för landskapsfotografering. Både för att kunna fånga bra vinklar och för exponeringstidens skull. Jag föredrar att använda vida vinklar vid landskap, för att kunna få så mycket djup i bilden som möjligt. Man kan även använda sig utav en teknik som kallas stitching när man klipper ihop många bilder som ett panorama eller liknande, då kan man uppnå ett helt annat djup med andra sorters objektiv också men jag föredra att använda mellan 10- och 24-mm för landskap. Men att försöka se och förstå vad kameran ser är för mig något utav det viktigaste och därför viktigt att lära sig vilka objektiv man vill använda och hur deras linsss ser ut.

 

Sony a7, Canon 24mm F 2.8 @ 8, 4 foton ihopklippta i Photoshop och efterbehandlat med camera raw.
 

Det finns även andra tekniker som ingår i efterarbetet som focusstacking t.e.x där du tar flera bilder med samma objektiv och olika fokus distanser så får du mera i fokus, tydligare bilder, ett mera overkligt djup. Fast det viktigaste utav allt att tänka på är ljuset enligt mig, det är det väl generellt inom all fotografering och för att få bäst ljus vill jag oftast, att solen håller på att gå upp eller ner. Det kallas “The Golden Hours” tidpunkten då solen ligger i vissa lägen för att få antingen rosa himmel, eller mycket skuggor och göra djupare och mera behaglig bild för ögat. Det är viktigt att tänka på ljuset när man komponerera ihop hur det ska se ut och tänka på att solen faktiskt rör sig rätt fort ibland. I Sverige är det rätt behagligt med solen under vintertid då den ligger rätt lågt länge under dagen och man kan fånga vackra skuggor/ljus fast på sommaren har man bara någon minut på sig att fånga soluppgången.  
 Det är viktigt att förstå slutartid när man tar landskap och hur mycket ljus linsen tar in och vilka sorts “stjärnor” det blir utav ljus om man har lång slutar tid och hög brännvidd. När man tar nattbilder t.e.x måste man använda en lång slutartid om man inte vill ha hög ISO vilket kan resultera i brus, trots att de nya kamerorna hanterar ISO på ett så pass bra sätt att man kan filma med dem mitt i natten. Fast man vill ändå oftast använda sig utav en så pass låg ISO som möjligt när man fotograferar. Så testa gärna olika bländar alternativ och brännviddar hemma. Även om du har ett zoomobjektiv tycker jag man ska testa olika brännvidder hemma för att se vad man får för olika perspektiv. Jag kanske är lite för besatt utav tekniska saker, men personligen tycker jag verkligen det är viktigt för att verkligen kunna få ut allt utav sin kamera och fantasi.

 

Sony A7, Soligor 24mm 2.8 @ 8, Efterbhandlad i camera Raw

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0