Hej Susann

Nr 6/2016
foto OLA WARRINGER

 

Jag heter Susann Eklund och jobbar som kont-aktpersonsamordnare sedan våren 2016. Jag har jobbat i Karlskrona kommun sedan den 1.a april 1999 först på ett boende på Marieberg (Nyhem) och sedan 11 år på Träffpunkten som ligger på Ostermansgatan 18.

 Ett trevligt och mycket trivsamt ställe att jobba på. Jag tycker att det är viktigt att det finns träffpunkter, för att personer som känner sig ensamma kan komma dit och få känna lite gemenskap. Det finns många roliga saker o episoder som hänt på Träffpunkten under mina år. Jag kan sakna det, men eftersom jag är kontaktperson själv, så har jag möjlighet att gå dit tillsammans med min kompis och ta del av deras fantastiska utbud och träffa dessa underbara mäniskor. Det är verkligen värt ett besök!

 

Idag jobbar jag ju som kontaktpersonsamordnare och verkställer beslut från biståndshandläggarna om kontakpersoner enligt SoL och LSS. Mina arbetsuppgifter är att rekrytera kontaktpersoner och som ni säkert har hört och läst är det inte en lätt uppgift. Jag försöker marknadsföra uppdraget och jag hoppas att de som är kontaktpersoner pratar gott om att vara det. Det är den bästa reklamen.

 

För att vara kontaktperson behövs ingen särskild utbildning, utan det handlar om engagemang, ett genuint intresse av andra människor och deras situation. Man träffas någon gång i veckan och gör något trevligt tillsammans. Som kontaktperson har du ingen anställning utan du kontrakteras för ett uppdrag som ersätts med ett arvode och omkostnadersättning.
 Du blir en mycket betydelsefull person i någons liv, därför skrivs kontraktet gärna för en längre tid.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0