Mitt sockerberoende

Nr 3/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Jag äter mycket godis på helgerna. Vissa helger har det blivit alldeles för mycket. Då blir jag trött och hängig och allmänt dålig i magen.
 Jag har ibland försökt att dra ner på sockret jag använder men då har jag känt mig dålig ett tag och har återigen börjat med sockret igen.
 När man äter godis eller sånt med mycket socker blir det som en belönig i hjärnan. Det sker ungefär samma sak om man använder droger. Att vara beronde av socker är en sorts drog.

 

Det godiset jag gillar mest är choklad och söta bitar såsom hallonbåtar eller liknande. Salt surt eller lakrits gillar jag inte. Jag gillade lakrits ett tag men åt för mycket av det och efter det äter jag det helst inte.
 Det finns mycket socker även i sådant som inte är godis. Exempelvis ljust bröd innehåller rätt mycket socker. Vanlig juice innehåller också mycket socker. Om man använder mörkt bröd och en kopp te blir det inte lika mycket
socker per frukost.

 

På morgonen brukar jag äta mörkt bröd och en kopp te. Ibland har jag leverpastej på mackorna. Någon gång kan det hända att jag tar fil med musli till också. Förut kunde jag ha nyponsoppa och musli men det är mycklet socker då.
 Det kan hända att jag fuskar ibland och äter mer socker. Det kan hända när jag är med min kontaktperson och vi fikar. Jag brukar oftast ta en bulle eller Wienerbröd då. Förut kunde jag ta två bullar men jag har bestämt att max en är ok.
 Jag är också noga med att jag enbart köper lösgodis på helgen och då äter upp den vid det tillfället. Förut kunde jag köpa flera gånger i veckan men jag har varit sträng mot mig själv så det är enbart helger som gäller. Julen kan väl räknas som ett undantag.
 Ibland när jag känner sötsuget komma kan jag ta en frukt i stället. Det är mera nyttigt.

 
 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0