Mickes dikter

Nr 4/2018
text och målning MIKAEL FROSTENSSON
 
 
Jag mötte en arbetslös
Åt livet han fnös
Han kände sig värdelös
 
Jag känner mig så billig
Fast jag är så villig
Ty jobbavsaknad gör mig prillig
 
************************************
Plötsligt jagar jag en geting,
Förvirrat yr jag omkring,
Ty jag jagar en med sting.
 
Fönstret öppnat till full prakt,
De sköna vindarna spelar i takt,
Ännu dramatiseras en sommarakt.
 
För bara en skatas vingslag sedan,
Snön yrde runt knuten medan,
Getingen fick vintern till hädan.
 
Nu är sommarens dofter,
Kvällens ljus jag skådar i tofflor,
Mums i trädgården jag åtnjuter våfflor.
 
Men nu gäller det att njuta,
Imorgon kan fågelkvittret sluta
Och vintern vi plötsligt åtnjuta.
 
*************************************
Som bomull av stål.
Stål som en fjäder.
Fjäder som en väg.
Väg av mjuk gräs. 
 
Snö som is.
Is som sorbet.
Sorbet som silke.
Silke som smör.
 
Ett kilo som väger som ett halvt.
Halv dag som en fröjd.
Fröjd som en vind i löven.
Löven som en ljuv smekning.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0