EEG

Nr 2/2019
text EMMELIE OLSSON
 

EEG är en förkortning för elektroencegrafi och är ett neurologiskt test då man mäter hjärnans känslighet och reflexer. Ett test för att se hurdant hjärnan reagerar när du eller din kropp uppfattar att någonting händer dig, som flimmer från tv:n eller att du kollar ut genom fönstret när du åker bil och alla träden man åker förbi en efter en precis framför ögonen på dig, eller att plötsligt bli skrämd och chockad av något du inte va beredd på skulle hända dig.
 Jag som själv är epileptiker känner det ungefär som att man ”frammanar” reflexer till ett epileptiskt anfall när man gör ett sådant test. Det tycker jag känns väldigt obehagligt och tror att de flesta andra tycker det med. Man gör testet på sjukhuset på en avdelning som heter Klinisk fysiologi. Hur ofta jag gör EEG beror på hur pass kraftiga anfallen varit och hur ofta jag får dom. Men det kan vara nån gång om året eller ett par år emellan varje gång för att kolla läget.

 

När jag gör ett EEG ska jag vara vaken ett helt dygn och inte vila någonting på 24 timmar. Man får papper om vilken ”diet” som gäller innan testet, när och vad man får och inte får äta och dricka. Man får inte äta för mycket socker eller saker med koffein i under dagen, och ett antal timmar innan testet, ingenting alls. Det är riktigt drygt eftersom jag annars dricker så otroligt mycket kaffe om dagarna. På morgonen sedan så gör man testet, och då ska man inte heller ha tagit sin morgonmedicin. Det är för att hjärnan ska vara så trött som möjligt och kunna se vilken hjälp medicinen man redan har i kroppen ger då. Man får ha en mössa på sig med massa elektroder på som dom fäster i hårbottnen med en klibbig gel. Under testet får jag göra hetsandningar och sedan andas vanligt igen, säger till mig att blunda för att blinka med en lampa som blinkar jätte snabbt flera gånger.

 

När vi gjort andningen och lampan några gånger så ska jag sova därinne en stund. Även fast jag är supertrött så är det svårt att sova på beställning och när någon man inte känner sitter och kollar på. Efter ett tag väcks jag och får göra ett litet minnestest. Sköterskan säger några siffror i följd och jag ska upprepa följden så mycket jag kommer ihåg. Följden blir längre ju fler rätt jag har.
 Efter testet är jag extremt trött och kaffesugen, och lite yr och illamående ibland. Lite hungrig med men inte så jätte bra aptit ifall jag mår jätte illa, men man får tvinga i sig något man gillar ändå som är lätt att äta, så brukar det släppa lite. Det är väldigt skönt att få komma hem och duscha och få tvätta rent håret från deras gel som klibbar ihop håret.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0