Hanami

Nr 2/2019
 
 

2009 var första gången jag fick uppleva Hanami. Den gången var jag och en kompis i Ueno Park. Antagligen mest känd för Hanami. Det är 10 år sedan nu. Tiden går fort.

 

Hanami betyder blomsterskådning. Hana är blomma och Mi kommer från verbet miru ”att se”. Det är i princip en picknick under körsbärsblommeträden.
 Hanami är en stor grej för japanerna. Alla breder ut sina presenningar under körsbärsblommeträden. De som får uppdraget att paxa plats är ofta de som är nya på ett företag och de är där tidigt för att kunna ordna med det. Det är inget exakt datum som är bestämt för Hanami, utan man följer rapporterna om blomningen och väljer ut en helg som verkar bra.

 

I år och de senaste åren har jag oftast varit i Yoyogi Park för Hanami, men jag har även varit i Nakameguro. Nakameguro är känt för att ha körsbärsblommeträd längs med floden. Där är det inte picknick som gälller, utan man köper sig dryck och ätbart vid stånden längs med floden och promenerar långsamt under träden.
 Den 30:e mars var jag och T vid Yoyogi Park vid 08-tiden och redan då var det ont om plats under träden. I år har vi trots att det varit kallt haft turen på vår sida och det var i princip full blomning när vi hade vår Hanami.

 

T packade ner filtar, presenningar, bord gjorda av papp och träskivor, campingstolar, förfriskningar, muggar, ätpinnar och allt möjligt. Vi hade med oss en stor resväska och en mindre resväska båda fyllda med ovanstående pryttlar. På vägen till Yoyogi Park köpte vi snacks, ätbart och dricka.
 Vi letade upp en plats och slog läger. Jag satt med i tre timmar. Det viktigaste var att jag fick spendera tid med T, så när hans kompis dök upp begav jag mig hemåt. Som ni förstår handlar det om många timmar, men oftast så hoppar man fram och tillbaka mellan olika Hanami-sällskap som man blivit inbjuden till. Det är däremot inte bara att våldgästa sällskap som har Hanami. Nu för tiden så bjuder man in via facebook, eller så har företag Hanami och bjuder in medarbetarna.

 


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0