På piedestal

Nr 3/2019
 
Vi på Presspunkten vill gärna lyfta fram besökare på Träffpunkten. Så här kommer det andra personporträttet, Maria Lund.
 

Jag är en 40-årig kvinna som bor på Galgamarken. Jag har sysselsättning tre dagar i veckan ute på MIO-caféet och jag sjunger i en kyrkokör. En del tid är jag också här på Träffpunkten. 2002 kom jag i kontakt med TP genom min terapeut i psykiatrin. Vid den tiden var jag mycket ensam och hade inga kompisar. Så jag blev introducerad här på Träffpunkten, men det är länge sedan nu. Under en period var TP också min arbetsplats där jag hade sysselsättning. Då serverade vi frukost mån-fre och lagade lunch tre dagar i veckan.
 För att bryta isolering och att träffa andra i liknande situation har TP varit en stor hjälp för mig. Det som var viktigt för mig var att inse, jag är ju inte ensam om att må dåligt. Det är ju lätt att tro det, att det är bara jag i hela världen som mår så här. TP har fått mig att bygga upp mitt självförtroende, märkt att jag faktiskt klarar av saker.

 

Jag brukar delta på de klassiska aktiviteterna så som påsk- och julbord. Sen har vi ju varit i väg på lite olika resor. Växjö, Malmö/Köpenhamn och Stockholm bl.a. De reseupplevelserna hade jag inte fått om det inte vore för TP. Ett minne från resorna var då vi var i Stockholm. Vi bodde på en båt som var ombyggd till vandrarhem. Vi tog en promenad upp till Christina Schollins Änglaaffär och faktiskt fick vi träffa henne där. Det var kul.
 Det har varit en del grillkvällar och har deltagit i både musikgrupp och sånggrupp.

 

Om Träffpunkten inte fanns... Det hade ju blivit en fruktansvärd omställning. Jag hade nog blivit mer isolerad. För att jag kan ju gå hit även om jag inte känner mig riktigt ok, bara för att få någonting annat att tänka på. Det ju inte alltid det är något man behöver prata om, en dålig dag liksom. Jag kan vara mig själv här inne, det är det jag känner.

 
 
 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0