utan sinnesro i sinnesroträdgården

Nr 3/2019
 
Sinnesroträdgården startade 2006 som ett projekt inom socialpsykiatrin i Karlskrona. Man ville erbjuda sysselsättning till människor med långvarig psykisk problematik. 

 Under årens lopp har ca 40 personer deltagit i Sinnesroträdgårdens stimulerande arbetsuppgifter och gemenskap. Under längre såväl som kortare tid. Nu är vi sju personer som jobbar tillsammans i den lilla Örtstugan i Wämöparken. Lotta och handledaren Helena har varit med sedan starten.
 Våra värdeord är; Hälsa, hopp, värdighet och fantasi. Med stolthet har vi producerat och erbjudit försäljning av örtprodukter, textilt hantverk, trädgårdskonst mm. Vi har egen ekonomi och har inte tagit emot en enda rekvisition på 12 år. Pengarna vi fått in har använts väl, bl.a till inköp av material som behövs för framställning av våra produkter. Överskottet har gått till utflykter, rekreation och en och annan After Work.
 Den 31/8 läggs verksamheten ned. Detta har skapat stor otrygghet, oro och rädsla. Rädsla för att bli mer isolerad i vardagen. I den lilla gruppen har vi vågat pröva nya saker och utvecklats i vår egen takt. Den sociala gemenskapen har gett oss näring och fått oss att växa. Sinnesroträdgårdens verksamhet i Örtstugan har varit en oas i livet. Vi har träffats tisdagar och torsdagar. Numera -  tyvärr- nedskuret till endast torsdagar. Vi saknar våra tisdagar.
 Den 31/8 – 19 splittras gruppen helt. Helenas anställning tar slut och Funktionsstödsförvaltningen har inte visat intresse för att verksamheten ska kunna fortsätta.

 
 Tatjana, en av deltagarna i gruppen berättar.
 – Jag blev sjukskriven för flera år sedan och fick diagnosen “Psykosomatisk orsak.” I nära två år var jag avskuren från utevärlden. Jag fick inget stöd varken av vården eller hemma. Av en slump kom jag till Örtstugan. Där kände jag mig välkommen. Det blev en enorm förändring i mitt liv. Här fanns inget tvång och höga förväntningar på mig. Gruppen var liten och jag kände mig trygg. Tidigare hade jag blivit hänvisad till Träffpunkten. Där var jag för sjuk för att passa in, min oro växte där. I dag är jag starkare tack vare jobbet och mina nya kamrater i Sinnesroträdgården.
Hur ska det gå sedan?

 

Helena Lindskog, Tatjana Wemme, Birgitta Norrman, Petra Svensson och Malin Ramfors
 

Så här trevligt har vi haft det i Örtstugan. Nu har glädjen ersatts av sorg. Vi kommer att sakna gemenskapen, tryggheten, stimulansen, avbrottet i vardagen, våra växter och den vackra naturen. Vår besvikelse över Funktionsstödsförvaltningens sätt att hantera avslutandet av vår verksamhet är bottenlös. Genom årens lopp har många kunder uttryckt sin uppskattning över våra naturprodukter. Åtskilliga har blivit stamkunder och våra vänner. Härmed en hälsning till alla som deltagit, hälsat på och berikat vår tillvaro i Örtstugan!

 

Mvh/ Lotta. Tatjana, Tina, Malin, Birgitta, Petra och Helena

 
 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0