DU KAN VÄLJA GLÄDJE


textbearbetning JERRY
Nr 4/2009

Ibland är vi glada och ibland är vi ledsna. Vissa dagar kan kännas gråa och trista och ibland är det värre än så. Ska det vara så här, kanske du tänker när allting känns hopplöst.

Tänk om du istället fick möjligheten att välja hur du känner. Då skulle du naturligtvis välja att känna glädje oftare. Eller hur? Men är det verkligen möjligt att välja. Svaret är JA. Enligt filmregissören, föreläsaren och författaren Kay Pollak kan vi välja glädje. Du kan välja glädje. Om du vill ta reda på hur det går till rent praktiskt så bör du snarast läsa boken Att välja Glädje. Det är en bok om att få ett bättre liv.

Att välja Glädje handlar om att växa och utvecklas.  Bokens syfte är att ge dig verktyg för att långt mer kunna vara ”den du verkligen är”. Tryggare och modigare, lyckligare, mer spontan och kraftfull. Dag efter dag, vecka efter vecka…
Boken innehåller redskap för hur du kan skapa ett bättre liv för dig själv. Hur du kan göra för att må bättre, få det lättare i möten med andra människor, ha roligare, skratta mer och känna dig lyckligare och friare. Bli mindre sårbar. Ja kort sagt, oftare känna glädje i ditt liv.

Boken börjar med ett citat ur Livet måste ha mening av Viktor Frankl, som överlevde förintelsen i Auschwitz.
“Allt kan man ta ifrån människan. Utom en sak – den yttersta friheten att välja förhållningsätt till det som livet för med sig.”

Så här skriver Kay Pollak i bokens förord:
”Jag är filmregissör och jag upptäckte i mitt arbete att jag alldeles för ofta hamnade i situationer där jag tyckte att ”de andra” var hopplösa. Jag försökte ändra andra människor. De var mycket tröttsamt att leva och arbeta så. Jag började försöka förstå vad det egentligen var som skedde på djupet i möten mellan människor. Hur påverkade mina tankar om en annan människa mötet med den människan? Kunde jag lära mig ändra mina tankar? Så föddes idén till den här boken – vars innehåll var absolut nödvändigt för mig själv att lära mig.
   Sedan boken kom ut har jag regisserat en ny film, Så som i Himmelen. Under hela arbetet med filmen använde jag dagligen de tankar och idéer som finns i boken. Det hjälpte mig enormt. Människor runt mig växte när jag ändrade och bearbetade mina tankar om dem. Jag uppnådde lättare de resultat jag önskade. Vi som arbetade med filmen hade hela tiden roligt medan vi strävade mot att skapa det som alla ville  - nämligen att det skulle bli en riktigt bra film”.

Här följer ytterligare några valda delar ur bokens innehåll.
Att välja känsla.
Varje tanke jag tänker skapar antigen en känsla av harmoni, balans, glädje – dvs lycka – hos mig själv eller störning, olust, irritation – dvs olycka. Kan man ändra sina tankar och känslor? Sanningen är att många känslor av olycka är inlärda och vanemässiga reaktioner. Vi har kanske haft förebilder när vi växte upp som reagerade så. Vi har blivit lärda och uppfostrade att reagera på ett visst sätt. Kanske har vi hört: När det eller det händer har man rätt att bli förbannad. Om det händer i morgon blir jag så ledsen. Om det regnar första dagen på semestern blir jag förtvivlad. Om jag inte får det här jobbet bryter jag ihop.

Man kan till och med leva i olycka av gammal vana.
Hade vi haft andra förebilder hade vi kanske lärt oss att reagera på ett annat sätt. Vi hade fått helt andra tankar om olika företeelser och händelser och det hade gett oss andra känslor. Vi hade kanske t o m fått lära oss att se möjligheter istället för problem. Lever vi med tanken/föreställningen att livet ät fullt av möjligheter kommer vi istället att reagera med nyfikenhet, välvilja och inspiration i många situationer. Jag lever mitt liv med en tro som skapar lycka. Du kan också välja att tänka så.



Kan lycka vara ett val?
Om frågan är ny för dig – pröva den först försiktigt under några dagar. Skriv upp den här meningen på en lapp:
Lycka är ett val.
Fundera på den. Uttala tanken tyst för dig själv vid olika tillfällen. Lycka är ett val. Pröva under en hel vecka att dagligen i olika situationer ställa dig denna fråga: Kan jag välja lycka nu? Om ordet ”lycka” känns svårt och obekvämt – pröva att ersätta det med det mindre laddade ordet  ”glädje”. Fråga dig alltså: Kan jag välja glädje nu? Kanske när du är på väg hem. Du har just missat bussen. Du står på hållplatsen. Du tänker: Kan jag välja glädje nu? Eller du har avtalat med en vän att gå på bio. Vännen kommer inte. Fråga dig: Kan jag välja glädje nu? Du står i en lång kö i mataffären. Du ser dig runt. Kan jag välja glädje nu? Se vad som händer. Pröva i din vardag.

Fundera en stund på innehållet i meningen:
Ingen kan såra mig utan mitt medgivande.
Det kan låta som ett väldigt provocerande påstående. Själv skulle jag för några år sedan ha reagerat: Det är väl inte jag som låter mig såras. Det är du som sårar mig. Pröva ändå att titta på påståendet. Ingen kan såra mig utan mitt medgivande. Kan det verkligen vara så? Jag kan istället pröva den här tanken: När någon sårar mig väljer jag av gammal vana att bli ledsen och irriterad. Jag kan faktiskt välja att reagera annorlunda. Jag kan välja att inte bli sårad. Du kan välja att inte bli sårad. Det är inte så lätt. Men det fungerar eftersom du medvetet och aktivt väljer att må bättre. Det är med dina tankar varje förändring till ett bättre liv börjar.

Använd med fördel boken som en arbetsbok. Låt ibland bara ett enda kapitel verka inom dig under en längre tid. Boken är aldrig tänkt att läsas från pärm till pärm. Ta det med ro. Läs sakta. Lev med innehållet. Läs igen. Gläds åt dina framsteg. Och sakta, sakta låter du en förändring bli till.


Kommentarer
Postat av - plutten

Härligt Jerry. Jag visste inte mycket om Kay innan jag läste din artikel. Men nu har du väckt mitt intresse för att forska mer i denne mans syn på livet. jag väljer glädje till 99% mot förr då den siffran var betydligt lägre. TACK! Du är lika go och glad och en klok man som också väljer glädje i livet. KRAM

2009-10-20 @ 13:10:19

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0