SKAPA EGEN MUSIK

text PATRIK SABEL
Nr 5/2010


Med hjälp av en dator, musikprogram och en synth, sedan är det bara kreativiteten som sätter gränserna! Numera kan man både skapa och spela in sin egen musik relativt enkelt i sin egen hemmiljö utan att det behöver kosta skjortan. Här tänkte jag beskriva hur det kan gå till i ”hemmastudion”.



Som nybörjare kanske detta låter krångligt med alla begrepp och tekniktermer. Det är inte helt enkelt alla gånger innan man får det till att funka. Det finns vissa saker att tänka på innan man börjar som kan vara nyttigt att känna till. Jag ska göra ett försök att beskriva dom så gott jag kan.

Vad behöver man då för att komma igång?
Detta beror naturligtvis lite på vilken sorts instrument man behärskar, men jag kommer beskriva hur det går till med en synthesizer/midikeyboard eftersom det är mitt huvudintrument jag använder för att skapa och spela in all min musik. De flesta idag använder midikeyboards eftersom de är enklare att ansluta (via USB-porten direkt in i datorn) istället för midi kablar som man ansluter via ljudkortets gameport. Men det spelar egentligen ingen roll vilket man använder eftersom det är bara är signalen mellan keyboarden och datorn vi är ute efter.

Midi
Midi är en förkortning för Musical instrument digital interface (ett sätt för synthesizrar att kommunicera med andra synthesizrar -eller datorer).

Asio – Audio Stream Input Output är ett system utvecklat av Steinberg (skaparna av musikprogrammet jag använder) för att underlätta kommunikationen mellan operativsystemet och ljudkortet. Detta är något som kan skapa problem när man arbetar i Cubase, är om man har ett lite äldre ljudkort som inte stödjer detta. Detta kan innebära att man får en hög s.k latency (fördröjning). Detta innebär i praktiken att när du exempelvis slår på en stäng eller trycker på en pianotangent så blir det en fördröjning innan ljudet hörs i högtalarna. Om latencyn är väldigt hög kommer det bli väldigt svårt att spela in eftersom man inte hör tonen man spelar förrän en halv sekund senare.

Som tur är finns det sätt att kringgå detta fast på bekostnad av lite extra processorkraft. Asio 4 all är ett bra alternativ om man har ett ljudkort av äldre modell. Det är en drivrutin som stödjer väldigt många olika ljudkort och finns tillgänglig att ladda ner gratis på www.asio4all.com. Men en dator och en keyboard räcker inte riktigt för att komma igång. Man behöver även ett musikprogram. Det finns en hel del olika sequencerprogram exempelvis Protools, Reason. Det programmet jag tänker beskriva heter Cubase SX 5 och är ett av de mest avancerade och dyraste. Det finns dock som tur är lite ”nedbantade” versioner som är enklare med lite mindre funktioner som fungerar precis lika bra för oss hobbymusiker.
Det kan låta väldigt krångligt att komma igång, men när väl allting funkar är det ett väldigt smidigt sätt att skapa egen musik på. Syftet med att spela in, spela upp och redigera toner behöver inte endast vara för att skapa egen musik utan även om du exempelvis vill repa in en låt eller bara spela in en trumtakt, basslinga för att sedan kompa på gitarr. Detta kräver naturligtvis att man har lite musikbakgrund om man är helt oerfaren med att jobba med musik och datorer.

Sedan kommer vi till nästa steg och det är mjukvarusyntharna även kallade ”pluggar”, plugins, softsynthar, som helt enkelt fungerar som virtuella instrument. Här finns en uppsjö av olika alternativ när det gäller plugins. Allt från Orchestra, Electro, Synth, Rave, Hipp hopp. Då menar jag bara de ”färdiga” ljuden som följer med en plugin från början. Sedan går det alltid göra egna eller ändra de som redan finns. Det går ofta också hitta färdiga ljudbanker till många pluggar som är fria att ladda hem och använda. Möjligheterna är många, men planerar man att använda väldigt många olika pluggar behöver man också ha en hyfsad dator eftersom alla instrument utnyttjar datorns processorkraft. Så ju fler kanaler (spår) och instrument man vill använda i sin musikproduktion, så går det också åt mer processorkraft.

Nu är det bara till att börja lira och använda sin kreativitet för att skapa sina egna låtar
När jag börjar skapa, brukar jag oftast utgå från en idé, en känsla eller om jag får en melodislinga på hjärnan och upplägget kan se väldigt olika ut från gång till gång. Oftast en synthslinga som jag bygger på med bas, trummor tills jag tycker det låter bra. Sedan allt eftersom jag bygger på fler takter och låten utvecklas, kan jag bygga på med nya ideer och så småningom börjar min låt att ta form med vers och refräng. Sist brukar jag skapa introt, dvs upptakten innan versen kommer igång och slutet brukar falla på plats i stort sett av sig själv. Att sitta så här kan ta väldigt lång tid och det är inte ovanligt att man ”kör fast” eller får göra om spår, eller helt enkelt plocka bort vissa instrument som man inte är nöjd med.

Sång
Om du vill lägga till egen sång till ditt verk krävs naturligtvis också en mikrofon. Själv använder jag mig av en s.k. ”kondensator” mikrofon som är kopplad via ett mixerbord som i sin tur är inkopplat via ljudkortets line-in utgång. Detta är ett lite krångligare alternativ eftersom det finns bra USB mikrofoner som man kan koppla direkt in till datorn. Anledningen till att jag använder just en sådan mikrofon är att den fungerar väldigt bra både till att spela in sång och en del instrument, eftersom jag ibland vill spela in lite akustisk gitarr också. Det här var en liten inblick i hur det kan fungera att skapa egen musik via datorn. Hoppas det skapar ett litet sug att prova på denna variant. Lycka till!

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0