Dnd - där allt kan hända

Nr 2/2016
text & illustration RIKARD ANDERSSON
 

Hej, alla ni spelintresserade. Det finns så många olika spel idag och speciellt rollspel som hade sin födelse 1974, vilket är grunden till alla data-spel idag. Men vad vi ska utforska är Table-top, begynnelsen och hur det ser ut idag. Table-top som det heter på engelska eller sällskapsspel/tärningsspel, där ett slag från en tärning bestämmer vad du kan göra och hur du kan röra dig.

 

Gary Gyrax och Dave Arneson var de som började det hela med Dungeons and Dragons/Drakar och Demoner. De skapade första regelboken (med anledning för att visa vad man kan och inte kan göra, i spelet). Det hade funnits andra rollspel men det handlade mer om militärformationer och miltära handlingar (krigsspel med andra ord). Det nya DnD, handlade om en fantasi, fantastiska äventyr där allt kan hända. Spelaren utformar berättelsen, allt under en DM/SM (Dungeon Master/Spelmästare) som styr upp och har skapat världen där allt utspelar sig.

 

DnD är ett äventyr som du och dina vänner beger dig på. En resa som kan innehålla stridsmöten, som är slumpmässiga möten eller en strid som spelarna är förbereda på.
Här ska också nämnas att möten inte behöver handla om strid, de finns DnD-möten som handlar om dialoger där handling drivs av att övertyga en icke spelbar karaktär att ge information som driver handlingen framåt. Men till och med detta kan sluta i strid.

 

Men vad dikterar då vad man får och inte får göra. Det ligger hos Spelmästaren. Men i vilken värld utspelar sig handlingen? Det är den världen Spelmästaren skapat. Spelmästaren är den som beslutar om en spelar kan göra något eller inte. Det bästa för en spelmästare är att låta spelarna göra något även om det inte finns någon chans, eller om det bara är 1% chans att det lyckas.

 

Oftas inspireras Spelmästaren av medeltiden och av nordisk mytologi när det kommer till svenska varianten som ursprunget (men även grekiskt, germanskt och brittiskt). Många använder sig av sägner för att skapa sina egna världar. Du också skapa ett äventyr som tar plats i rymden genom att färdas till olika planter och civilsationer, för möta andra raser. Här kan man uttveckla sin fantasi. Det finns ett väldigt enkelt sätt. Om en Spelmästare vill skapa en värld som man kan leva sig in i, då är det alltid bäst att följa naturens lagar.

 

Det finns några spelklubbar i Sverige. I Karlskrona så finner vi, Likström. En spelklubb som funnits här sedan första hälften av 1990-talet. Här träffas ett gäng killar och tjejer för att umgås och spela för att låta fantasin sprudla genom olika rollspel. För de som vill besöka Likström så kan ni uppsöka dem på Bredgatan 8, källarplanet.
Ni kan också besöka deras hemsida, Likström.se.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0