Den 19:e Juni 17:30

Nr 1/2016
text & foto OLA WARRINGER
 

Det blåste kallt och jag satt och kollade ut igenom fönstret, händerna darrade och yrseln hade gått över till total förvirring. Mina ögon längtade efter att se en gestalt komma gående.
 Men jag lurade mig själv, innerst inne visste jag, det skulle inte komma någon. Jag tog min kopp te och förde den mot munnen. Jag kände hur den citronsmakande värmen rann ner igenom först min mun och sedan värmde upp min kropp, om än bara för ett ögonblick, så tog det bort tankarna om dig. Jag minns när vi låg på strandkanten och kramades, det var en av de finaste stunderna i mitt liv, varje sekund, varje ögonblick som vi låg där. Men det kändes så längesedan nu, det kändes nästan som det aldrig hänt, en dröm, från längesedan. En tår föll ner på min kind och fortsatte rinna ner i mungipan och smaken av salt började sprida sig i munnen.

 

Men tiden går, den läker inte alla sår, men den lindrar dem - tänkte jag. Jag kommer aldrig få se dig le igen, eller kunna hålla dig i min famn. Jag försöker med alla mina krafter att istället för att sakna dig nu, uppskatta den tid vi hade tillsammans. Det var så vackert, jag undrar nu om jag kanske tog vår tid för givet, skulle jag utnyttjat den mer ? Nej, Nej - lugna ner dig nu, intalade jag mig själv. Regnet kom och jag orkade knappt hålla huvudet uppe längre för att se ut på eländet. Det enda jag såg framför mig om jag så blundade eller hade ögonen öppna var ditt leende och dina gyllenbruna ögon. Ett leende som nu är försvunnet och kommer aldrig le igen. Regnet smattrar mot rutan och jag håller i min tekopp lite krampaktigt. Det är bara den vanliga ångesten, tänker jag. Jag börjar bli van vid att må dåligt, jag har accepterat det. Ett öde som ingen människa vill uppleva, men många tyvärr gör. Jag börjar frysa och känner kallsvetten komma, “Att det aldrig tar slut, va fan ska jag ta mig till.” Tänker jag tyst eller högt för mig själv, jag vet inte ens längre, går jag omkring och pratar med mig själv ?

 

Johanna - lugna ner dig, säger jag till mig själv, allt kommer att lösa sig. Jag går mot soffan, den sköna soffa, sköna självdestruktiva soffa. Jag ser din bild som står framför bordet på soffan, stirrar in i dina ögon ännu en gång, dock är det inte samma ögon och de här ögonen kollar inte tillbaka, utan stirrar blint rakt igenom mig. Du ser så stolt ut på bild, glad och nöjd över att du blivit klar med din utbildning. Jag minns den dagen som det var igår, det är ingen dröm, jag vet att det har hänt. Det är den enda fasta punkt jag har i mitt liv, allt cirkulerar kring ett minne utav dig, glad, stolt och min. Jag tar en sipp ur min kopp med te igen men denna gången känner jag ingen värme, jag känner inte hur det rinner ner igenom mig och värmer upp mig. Jag försöker sträcka ut mig, men armarna orkar inte, jag försöker räta ut ryggen, men ryggen har vuxit sned, den saknar kraften som du gav mig när vi var tillsammans. Tankar bara flyger omkring i mitt huvud, det ligger en cigarettfimp på golvet. Jag plockar upp den, kollar på den, men vill inte ens se den. Vad är det för mening tänker jag ?

 

Jag försöker att kämpa igenom en dag till, tänker jag, men ska tankarna om hur livet är och vad det går ut på fortsätter.

 

Det är nu två år sedan jag förlorade dig Carl, jag lever på blott ett minne utav dig som tynar ut mera och mera, dag efter dag. Vad ger folk rättigheten att kalla in en 22 åring utan erfarenhet i ett krig som du inte tror på själv, för trodde någon att detta skulle stoppa alla krig ? Trodde någon det skulle bli bättre?

 

Men våra själar möts säkert igen.


Kommentarer
Postat av - mor

Mycket gripande berättelse! Du är duktig söte son

2016-03-09 @ 11:15:17

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0