Day by day

Nr 3/2016
text & foto OLA WARRINGER
 
Solen skiner och det är fullt med ljud ifrån grävskopor när jag vandrar mot Elsas Café där jag har bestämt träff med Janne och Daniel som är två killar som skapat musik utav sina problem, då de träffats på Karlskrona behandlingshem utav alla ställen.
 

Med tanke på det fina vädret föreslår Janne och Daniel att vi går ut och tar fikat med oss. Jag tackar gladeligen ja till förslaget och vi går ner mot Stumholmen och småpratar. Solen skiner och maskinernas buller börja tunnas ut när vi kommer ner mot bron. Vi fortsätter traska en bit och bestämmer oss för att slå oss ner bland kanonerna. Jag letar igenom min väska efter ett block för att kunna anteckna ner vad som sägs. Självklart märker jag att pennan är slut på bläck så jag får plocka upp moblen och anteckna med. Både Janne och Daniel ler och jag känner mig inte speciellt profesionell, men allt funkar om man improviserar lite.
 Jag börjar med att fråga lite lätt hur det började och var idén kom från. Jag undrar lite om KBH har hjälpt till eller stöttat på något sätt. – Nej inte direkt, det är helt på eget iniativ som vi bestämde oss för att spela tillsammas, förklarar Janne. Då blir jag självklart nyfiken och undrar hur en sådan här idé uppstår. – Jo det var väl på Daniels iniativ säger Janne. –Vi skulle eller väl laga frukost eller något… säger Daniel och kollar lite frågande på Janne, men fortsätter.
   – Jo vi skulle laga frukost och började väl snacka lite allmänt och så vi kom fram till att vi t.ex gillade samma fotbollslag. Jag som själv är hyfsat fotbollsintresserad blir ju tvungen att fråga vilket lag det är de håller på. Manchester United säger Daniel. Vad trevligt säger jag och erkänner att jag
är Arsenalfan.

 

Så det var på den vägen det började och sedan fortsatte det. Båda har musikalisk bakgrund så att bandet skapades kändes nästan mera som en naturlig utveckling tänker jag.
   – Tyvärr, fortsätter Daniel, så hade vår första gitarrist inte tid att repa tillräckligt eller scenevana så vi var tvugna att byta. Så det är så sagan om Day by Day började. Vi fortsätter småprata lite och undrar lite var deras musikintresse och inspiration kommer ifrån. Green Day och Nirvana var några band Daniel nämnde. Janne var mera inne åt postpunk hållet, Talking heads bland annat men bestämmer sig för att postpunk bandet Joy Division var en av hans största inspirationskällor så det slutar med att jag och Janne börjar snacka lite Joy Division och Ian Curtis. Janne nämner även att en av hans favorit låtar är Love Will Tear Us Apart. Både Janne och Daniel har tidigare efterenhet av att spela. På 80-talet spelade Janne live nästan en gång i veckan när han bodde i Uppsala.
   I framtiden är det både livespelningar och att spela in en EP som lockar. De jobbar just nu främst på att framställa en setlista, för livepsleningar. Båda är tacksamma för den hjälp den fått utav Karlskrona behandlingshem igenom att komma till insikt och se en ljusare framtid. Något båda är väldigt konkreta med är att det är på tok för dåligt intresse utav kultur i Karlskrona. – Kultur livet är för dåligt, rent ut sagt
säger Janne.

 
 
 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0