livets läxa

Nr 1/2017
text & foto CHRISTINA ERICSSON
 
 
Ligger och läser en bok som heter Tid och är skriven av Alex Schulman och Sigge Eklund. Den får mig att tänka på livets alla jävligheter och behagligheter. Och plötsligt så finns svaret där, inom mig, när jag läser boken. Som en idé. Som svaret på en gåta jag länge, egentligen hela livet funderat på. Vad vill livet lära mig? Jo, att folk bryr sig! De allra flesta bryr sig faktiskt.
 

Det är det som gör att en del klarar svårigheter så bra tror jag nu. De förstår att om de bara talar om vad som försiggår så löser det sig. Såna mäniskor har en inre tillit till mänskligheten. Själv sitter jag här med spjälade vingar som sakta läker. För jag har inte haft den där tron på mänskligheten
att mäniskor bryr sig och vill väl.

 

Det är nästan så att jag blir religiös när jag tänker på ödets nycker och meningen med livet. För det är en ögonblickets ingivelse, att jag just den dagen bestämmer mig för att köpa en bok så att jag har något att läsa.

 

När jag i bokhandeln läser på baksidan vad den handlar om så känns det verkligen att det är något speciellt med den. Den får mig att hoppas på att den har svar på mina frågor. Och det hade den. För min läxa i livet har varit att jag måste börja
lita på andra och känna tillit till mänskligheten.

FÖR FOLK BRYR SIG


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0