jag håller på Liverpool

Nr 4/2017
text JOSEPH KÖNIG

 

Klubben grundades den 3 juni 1892 och har Anfield som sin hemmaarena. Publikkapaciteten på Anfield är 54074, men publikrekordet ligger på 61,905, ett rekord som sattes 1952 i en match mot Wolverhampton i Facupen. Arenan är välanpassad för internationella matcher. Klubben är en av Englands mest framgångsrika genom tiderna
 

Liverpool FC hade sina mest framgångsrika tid under 1970- och 1980-talet, och vann år 1984 den så kallade trippeln: Engelska ligan, Europacupen för mästarlag (nuvarande Uefa Champions League) och Ligacupen
 2015 rankades klubben av ansedda tidskriften som som världens åttonde rikaste fotbollsklubb, detta till ett värde av 982 miljoner dollar

 

Den mest kända sektionen på Anfield är The Kop där hemma fansen står. Ståplatsläktare förbjöds i England efter olyckan i Hillsborough 1989 och den sista matchen med ståplatser på The Kop spelades den 30 april 1994. Innan man tog bort ståplatserna på The Kop kunde sektionen ta över 30.000 åskådare. Namnet kommer från Spion Kop i Natalaprovinsen i Nordafrika, där ett slag utkämpades under Andra boerkriget och då var det många soldater som kom från Liverpool.

 

Min resa till Liverpool var helt magiskt. Flyget dit och hem var jobbigt men hotellet och känslan var helt underbart. När man sitter på VIP-platsen och ser The Kop sjunga You never Walk alone då får man gåshud. Alltså stämningen är magiskt och för mig så kändes det som jag var hemma. Jag visste vad busstationen låg, hur man kom till hotellet. Och detta var min försa resa till Liverpool.
 Jag besökte även Beatels museum och det var en väldigt trevligt. Liverpool är en stad man måste besöka.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0