SPOTIFY

En person som skulle spela en nyckelroll i utvecklandet av Spotifys programvara var programmeraren Ludvig Strigeus. Det blev en budgivning på företaget som Ludvig var anställd hos och denna budgivning vann Spotify. Men Spotify valde att sälja vidare bolaget till Bittorrent Inc. då det var Ludvig man var ute efter och inte företagets tillgångar. Detta är exempel på hur viktiga enstaka personer kan betyda för ett företag. Han utvecklade den P2P (peer to peer) teknik som drev fildelningsnätverken. Denna fildelningsklient, uTorrent, som Ludwig hade kodat själv som tillsammans med sökmotorn The Pirate Bay var det som spred bittorrent-fildelningen. Tekniken är en kombination av serverbaserad strömning och P2P-teknik. Det senare innebär att användarnas uppkoppling används för att skicka musik till andra användare. Numera har Spotify gått ifrån P2P tekniken till förmån för egna servrar. Spotify använder ett filformat som heter Ogg Vorbis, ett öppet musikformat istället för MP3. Fördelen är att filstorleken blir mindre men ljudkvaliteten ungefär densamma. Viktigt för Spotify är att latenstiden, d.v.s. att trycka på play till att höra musiken skulle minimeras.
I maj 2007 skrev Betatestaren Eric Wahlforss, som senare skulle starta den konkurrerande streaming sajten Soundcloud, att om snabbheten i Spotify tjänsten skulle kunna skalas upp så kunde denna bli större än vad Skype tjänsten hade blivit. Vid den här tiden så hade Spotify modellen att lyssnaren på förhand visste exakt vad hen ville lyssna på för musik. Företaget hade parollen ”Spotify ger dig vilken musik du vill, när du vill”. Vad som är centralt för Spotify är spellistan, d.v.s. ett ändligt urval av låtar som rycktes loss från sin ursprungliga plats; ett album, en dj-mix eller något socialt flöde. Att ”inte äga äger” som en krönika i Expressen uttryckte det. Daniel Ek började prata tala om ett nytt sätt att konsumera kultur, ett skifte ”from ownership to access”. Det var två svenskfödda företag, Spotify och Soundcloud (som numera huserar i Berlin) som byggde sin affärsidé på att musiken skulle finnas i ett moln. Spotify producerar inte eget material utan betalar licenser för materialet man distribuerar.
I början var Spotify en kombination av laglig musik och illegal musik. Denna Betaversion av Spotify tjänsten öppnades den första maj 2007. Till största delen var det nerladdat material som Spoitfy kunde erbjuda, d.v.s. delvis illegalt material som laddats ner med hjälp av tjänster som The Pirate Bay. Resultatet blev att mycket musik försvann när man lanserades den 7 oktober 2008 eftersom det bara var det lagliga materialet som fick vara kvar. Spotify har knutit avtal med världens fyra stora skivbolag Universal Music Group, EMI Music, Warner Music Group och Sony BMG (numera ägs EMI Music av Universal Music Group). Dessutom ägs Spotify idag till ca en femtedel av dessa skivbolag.
Spotify har hävdat att man är ett teknikbolag i skärningspunkten mellan en rad olika branscher 2009 efter andra rund av investerar kapital. Västvärlden befann sig då i recension och om det är något som brukar gå dåligt i en recension är det reklamfinansierad media. Då fördes det fram devisen om
”subscription is king” och Spotify hade bara att anpassa sig till det budskapet. Dessförinnan hade Spotifys ledning en tanke på att bli lönsam genom en mångfald av av intäktskällor såsom konsertbiljetter, T-shirts och andra musikrelaterade produkter.
Det var in i det sista om Spotifys klient skulle bli godkänd av Apple för att användas på deras Iphone 2009. Man får tänka att det dröjde flera år tills Apple hade lanserat sin egna streaming-tjänst. Dessutom kunde inte mobiltelefoner användas för att strömma P2P utan Spotify fick ha egna servrar vilket gjorde distributionskostnaderna var betydligt högre för att strömma musik till mobiltelefoner.
Den 1 oktober 2010 så gjorde Daniel Ek en presentation på KTH om att man upptäcker musik genom sina vänner och delar den med sina vänner. Därmed omlanserades Spotify som en social medieplattform. År 2010 och freemium modellen med gratis musik satte klossar för lansering i US där musik bolagen och artister ville att musik skulle kosta. Gratisversionen skall hellre ses som en marknadsföringsutgift. I början handlade affärsmodellen för Spotify om gratis musik (reklamfinansierad) men med tiden så blev fokuset en strävan om att få användarna att betala en månatlig avgift.
Det kom en ny Spotify-klient april 2010 som fick högsta betyg i Expressen och som de kallade ”döden för cd och Itunes”. Men klienten fick också kritik av att söka upp och kategorisera musikfiler som fanns på användarens hårddisk precis som den ville. Det gick upp för musikbranschen att gammal musik fick ett uppsving tack vare streamingstjänster som Spotify. Traditionellt så dalade intäkter snabbt för ny musik. Detta var tvärtom för Spotify där musiken kunde återupptäckas om och om igen vilket gav intäkter långt efter lanseringen av musiken eller som Daniel Ek uttryckte det ”rediscovery is a critical part of how you listen to music”.
I mars 2011, 2,5 år efter lanseringen, hade Spotify 1 miljon betalande användare. På hösten 2011 integrerades Spotify med Facebook och Daniel Ek gjorde ett framträdande på Facebooks utvecklarkonferansen F8. Detta kan i backspegeln ses som ett genidrag då man fick många nya kunder genom samarbetet med Facebook. Spotify lanserades i USA mars 2011 och man fick draghjälp av Napstergrundaren Sean Parker och Facebookgrundaren Mark Zuckerberg. Parker hade 2010 investerat 110 miljoner i Spotify och fick förutom 5% av bolaget också en styrelseplats. Kort tid efter lanseringen fick Spotify 1,4 miljoner amerikanska kunder där av 175000 betalande abonnemang. USA-lanseringen finansierades av en investeringsrunda som resulterade i att grundarna förlorade ägarmajoriteten i bolaget. Det var då som Spotify erhöll titeln enhörning, d.v.s. att som bolag vara värderat till över en miljard dollar. Den internationella skivbolagsorganisationen Ifpi skrev att 2012 utgjorde prenumerationer och musikabonnemang mer än
80% av de digitala inkomsterna i Sverige.
År 2013 köptes det svenska företaget Tunigo av Spotify som fick därigenom anställda som jobbade med musik och inte bara teknik, juridik eller ekonomi. Man övertog dessutom Tunigos paroll om ”music for every moment” istället för Spotifys tidigare paroll som löd ”music whenever you want it, whererever you are”. En förändring blev att Spotifys gränssnitt ändrades sommaren 2013 till ett med mer tips om musiklistor. Numera är det vanligt med topplistor som är komponerade av företag som vill sälja musik. Exempel är Topsify som ägs av Warner, Digster av Universal, Filtr av Sony BMG. Vad de köpte var följare till listor som var fylld med musik av artister som tillhörde respektive musikbolag.
”Musik skall inte vara gratis” menade popstjärnan Taylor Swift i en intervju i Wall Street Journal sommaren 2014. Hon menade dessutom att Spotify skulle ses som ett experiment. Daniel Ek publicerade då en blogg som sa ”$2 Billion and Counting” vilket han menade att Spotify hade betalat $2 miljarder till musikindustrin. År 2014 presenterade Daniel Ek siffror som sa att 80 % av de betalande börjar som gratis prenumeranter.
En konkurrerande streamingtjänst Pandora Internet Radio var ifrån början tänkt mer som radio eller en s.k. ”bakåtlutande tjänst”. Det innebar att användaren bara tryckte på play och lyssnade på musiken som tjänsten valde ut. Pandora betalade en fast minutavgift för varje låt som spelades till ett konsortium Soundexchanges som sköter ersättningen till låtskrivare och musikförlag. Detta resulterar i att ersättningen blir lägre än för ”on demand-tjänster” som Spotifys modell innebär. Spotifys approach, som s.k. ”framåtlutande-tjänst”, d.v.s. som en avskalad jättelik databas av musik där man själv valde vad som skulle spelas sågs mer som en nackdel där nu lyssnarna ville luta sig tillbaka och bara lyssna på bra musik. Det gällde att skapa mening med att ha 20 miljoner låtar att lyssna till. Det innebar också att Spotify gick ifrån den symmetriska modell a la Facebook till en mer modell a la Twitter där inflytelserika konton kunde få miljontals följare. Man ville också ifrån Spotifys sida vilja ha en möjlighet för lyssnarna att kunna säga vad man tycker om musiken och inte bara vad statistiken målade upp för bild. Detta visade att Spotify länge var efter i hur tjänsten kunde välja musik för lyssnaren. Det var först mars 2014 efter köpet av det amerikanska musikanalysföretaget The Echo Nest som Spotify lanserade den mycket framgångsrika rekommendationsfunktionen Discover Weekly. Med den förändringen förändrades Spotifys roll från att vara en ren distributör till en sorts producent.
När Spotify uppdaterade sina användarvillkor i augusti 2015 så blev det debatt om hur integritetskränkande dessa var. Det blev klart att Spotify inte bara var i musikbranschen utan även var ett dataföretag. Kommersiell övervakning hade blivit en central del i techföretagens affärside. Bolaget utnyttjade den information över användarna som det fick fram av dessas användande av musikklienten och detta blev en tillgång för företaget.
I mars 2015 lanserades den konkurrerande streamingtjänsten Tidal av ett gäng kända artister såsom Jay-Z, Madonna, Kanye West, Daft Punk, Rihanna m.f.l. De hade som mål att öka intäkterna till artisterna. En annan konkurrent såg ljuset år 2015, nämligen Apple Music. Det hade dröjt så länge förmodligen för att Apple inte ville kanabilisera sin Itunes försäljning av låtar. Det är uppenbart att Apple länge föredrog ”the ownership model” medan Spotify hade en ”access model”. Enligt statistik ifrån Ifpi så växte den globala musikmarknaden för första gången på 20 år 2015. När Spotify uppnått milstolpen om 100 miljoner gratisanvändare år 2016 så låg konverteringsgraden till betalande abonnemang på över 30%.
För tech-företag som Spotify lyder affärsidén att det är viktigt är att vara skalbar, att först skaffa sig en enorm och ofta global användar- och kundbas genom fri tillgång, antingen till ett specifikt innehåll eller till en rad lockande applikationer och tjänster. Ett andra steg är att fundera ut hur man skall tjäna pengar på detta försteg jämte mot konkurrenterna. Detta precis som förebilderna Facebook och Google. Under perioden 2015 till 2016 steg bolagets annonsintäkter med 50 %. Spotify hade då som målsättning att bli den tredje största på annonsering efter Google och Facebook. Rapporten Medieekonomi skriver 2017 att Spotify är största medieföretaget i Sverige framför Bonniers. Streaming blir det normala och inte ett experiment också år 2017. Både Spotify och Apple Music blir etablerade aktörer på streaming marknaden. Spotify är ett bolag i skärningspunkten mellan teknik, musik, reklam och kanske det viktigaste finans. Detta för att kunna driva bolaget vidare trots att det går med förlust. Sedan 2015 är Spotify världens största online-musiktjänst och har sedan sista kvartalet 2020 345 miljoner användare. Spotify är sedan 3 April 2018 börsintroducerad på New York-börsen. Sedan november 2018 finns det två alternativ till att lyssna på Spotify. Det är Spotify Free och Spotify Premium. Den första är reklamfinansierad medan den andra betalar användaren en avgift månatligen.
Det är svårt att veta hur Spotify väljer musiken genom algoritmer. Vissa tror att musik ifrån de stora deläganden bolagen premieras. Vad som skulle bli ren gratistjänst blev mer till en abonnemangstjänst. Vad som mest var en stor databas med en sökruta blev till ett algoritmiskt system av spellistor anpassade efter person och aktivitet. Jag tycker denna text visar hur anpassningsbara Spotify har varit för att hålla sin position på streaming marknaden. Man har inte alltid varit först med någon funktion men varit snabba att anamma om någon konkurrent kommit med något som slagit igenom.
WATERLOO

Efter ett misslyckat fälttåg i Ryssland. Där Moskva intogs så tvingades den Franska armen under Bonaparte att retirera tillbaka till Frankrike. Men det var i vintern vilket ledde till att stora majoriteten av hans armé på 60000 man frös ihjäl. Han fick föra ett defensivt krig. Mot den första alliansen Storbritannien Österrike Preussen och Ryssland år 1814. Resultatet av detta blev att Napoleon blev skickad i exil till ön Elba med 1000 man. Monarkin i Frankrike återinrättades under kung Louis den 16e.
Men den 26 Februari 1815 så flydde Napoleon Elba. Han landsteg vid Golfe-Juan. Louis skickade fältmarskalk Michel Ney med ett regemente med soldater för att gripa honom. Men när sidorna konfronterade varandra så anslöt Ney och hans soldater till Napoleon. Loui flyr landet och Napoleon återinsätts som kejsare. Han visste att den gamla koalitionen skulle förklara krig. För att köpa tid så skickade han fredserbjudanden till dem alla. Då de hade arméer klara medan Napoleon fick bygga upp sin på nytt. Tre månader senare i Juni går Napoleon på offensiven i Nederländerna. De två stora motståndarna, den Preussiska armén under Gebhard von Bluche och den Brittiska armen under Arthur Wellesly mer känd som Hertigen av Wellington. Napoleon visste att han var tvungen att besegra dem en i taget då hans armé var större än deras arméer individuellt men mindre än dem kombinerade. Vid Quarte-bras så besegrades en Brittisk kår och vid Ligny så vann Napoleon ett slag mot Preussen. För att de tillbakadragande Preussiska soldaterna inte ska kunna delta i slaget vid Waterloo så skickades Emanuel Grouchy med 30000 man för att förfölja dem.
Nu den 15 juni så har Wellington satt upp sin armé på en kulle vid Waterloo. Det var en bra strategisk position då hans flanker skyddades av två gårdar Hougoumont och La Haye Sainte. Då dessa positionerna var viktiga så beskyddades dem av hans bästa trupper. Som kungens tyska legion .
Det stora problemet för Napoleon var att det hade regnat natten före slaget. Detta gjorde det ytterst svårt att använda hans artilleri då rekylen tvingade kanonen bakåt och besättningarna var tvungna att dra kanonen i position igen i leran. Runt 11-tiden så anfölls Hougomont efter tunga franska förluster så drar de sig tillbaka. Det Brittiska kavalleriregementet Scots Greys gick till motangrepp. De tar ner några av Napoleons kanoner. Men de anföll för långt och blev anfallna av det franska kavalleriet och tar tunga förluster. Som Wellngtons armé blev beskjutna med artilleri så tog de skydd bakom en kulle. Ney såg det och misstog det för reträtt. Så han beordrar ett massivt kavallerianfall. Men de brittiska soldaterna var beredda på det och bildade fyrkants formationer på tre led. Det främsta ledet satt på knä med sina bajonetter och höll hästarna borta och de två bakre leden sköt med sina musköter. Men de led tunga förluster då de blev ett lätt mål för de Franska kanonerna.
Nu runt 4-tiden så fick Napoleon se en oroväckande syn, då kolonner av infanteri närmade sig. Det var den Preussiska armén som omgrupperat och lurat Grouchy. Napoleon skickar order om att Grouchy ska återvända till slagfältet men det hände aldrig av okända anledningar. Nu desperat så beordrar Napoleon nya attacker på gårdarna Hougamont och La Haye Sainte. Då försvararna nu hade slut på ammunition så blev de nästan nergjorda till sista man. Med flankerna säkrade så satte Napoleon in sin sista infanteri reserv det gamla gardet.
Det var en enhet med soldater med veteraner som var lojala mot Napoleon. Han tror att Engelsmännen är slagna då han inte kunde se att många var kvar. Så med pompa och ståt så avancerade det gamla gardet upp för kullen. Men det var en fälla då Wellington beordrade sina trupper att lägga sig ner och vänta tills fransmännen var rakt på dem. När ordern gavs så reste sig soldaterna upp och avlossade förödande musköt- och kanonsalvor. Det decimerade de franska linjerna och tvingade gardet att dra sig tillbaka. När resten av den Franska armén såg gardet dra sig tillbaka så var snart hela armén i reträtt. Den franska monarkin återinrättades och Napoleon dömdes till exil igen till ön Sankta Helena där han till slut dog.
SNABBLÅN - OCKER I NY SKEPNAD?
Källa:
lånen.se
hallåkonsument.se
konsumenterna.se

I Sveriges lagstiftning år 1734 räknades all lån utgivning som ocker om låneräntan var högre än 6%. Var först under 1800-talets slut som sådana regler avskaffades i flertalet länder, för svensk del togs den delvis bort 1864 och i sin helhet 1907. Utnyttjandet av kryphål i reglerna är ingen modern företeelse utan har följt samhällsutvecklingen genom århundradena. Förr i tiden gick man vanligtvis förbi regelverket genom att sätta ett högre lånebelopp på skuldsedeln än vad som faktiskt lånades ut. Dessa långivare benämndes procentare.
Många namn finns för nutidens snabblån varav de vanligaste är sms-lån, mikrolån, telefonlån, internetlån och korttidskrediter. I förhållande till andra låneformer är det inga större belopp som snabblånen omfattar, lånebeloppet hamnar ofta i storleksklassen 3 000-10 000 kronor. Risken finns däremot för att obestridliga krav på ytterligare flera hundra kronor ska betalas utifrån ett lån på inte många tusenlappar.
Man brukar använda benämningen effektiv ränta som referenspunkt när olika lån jämförs. Den effektiva räntan innefattar alla avgifter för lånet och dess ränta.
Det tar inte många minuter att få besked om en ansökan av snabblån beviljas och lånebeloppet skickas lika hastigt till valt bankkonto, även om man har betalningsanmärkningar. Jämfört med andra låneformer är återbetalningstiden i regel kort där tidsspannet vanligtvis är 30 dagar, räntan mycket hög och diverse avgifter medföljer varav somliga inte framträder tydligt för låntagaren. Snabblån utan säkerhet är möjligt vilket innebär att låntagaren inte förväntas redogöra för långivaren vad pengarna ska gå till.
Vid tidpunkten när denna text skrivs finns 74 kreditgivare av snabblån, dessa snabblån skönmålas som en enkel, snabb och framförallt åtkomlig lösning med direkta utbetalningar vid exempelvis situationer där plånboken är tom. Däremot belyser inte marknadsföringen den ofördelaktiga höga räntan för låntagaren eller de allehanda avgifter som snabblånen dras ner med. Det var inte ovanligt att den effektiva räntan skenade iväg till flera hundra eller tusen procent innan lagändringen inom konsumentkreditlagen infördes 2019.
Den bistra verkligheten för många av dessa ofta unga låntagare är att dem blir skuldsatta för en lång tid framåt och till slut hamnar hos Kronofogden.
Det första som inträffar när man inte betalar tillbaka i tid är att en påminnelse skickas med tillhörande förseningsavgift. Nästa moment är att ärendet skickas till inkasso och skulden blir nu än tyngre med inkassoavgiften. Avslutningsvis tilldelas Kronofogden uppgiften att indriva skulden. Under denna process rusar räntan vidare på det ursprungliga lånebeloppet, konsekvensen blir att utgifterna växer till ett allt högre skuldberg.
Kritik brukas framföras gentemot snabblånens utformning med kort återbetalningstid och hög ränta, att lånet beviljas alltför enkelt utan hänsyn till den sökandes ekonomiska situation eller förmåga att kunna betala tillbaka lånet. Konsumentverket hör till de aktörer som under en lång tid varit kritiska till snabblånebranschen.
Regeringen har anammat kritiken och la fram högkostnadskreditlagen inför riksdagen varvid den antogs. Meningen bakom denna lag var att komma åt sms-låneföretagens skenade framfart som resulterat i att alltfler svenskar blivit skuldsatta till den grad att kronofogden blivit involverade till att driva in skulderna.. Beslutet började gälla från och med 1 september 2019 och innebär att företagen får ta ut kredit- och dröjsmålsräntor på max 40 procentenheter högre än än referensräntan. Hur hög referensräntan är bestäms av Riksbanken, som för tillfället ligger på 0 %.
[I konsumentkreditlagen återfinns de regler som behandlar snabblån. Snabblån räknas som en högkostnadskredit. En högkostnadskredit är en kredit, ett lån, med effektiv ränta som uppgår till referensräntan plus 30 procentenheter.]
Högkostnadskreditslagen har visserligen fått branschen att förändra sig men dessa ändringar som kreditgivarna gjort har inte haft låntagarens bästa intressen som målsättning. Till exempel medförde lagens räntetak på 40% att alla lånebolagen la sig precis under denna gräns och inte lägre eftersom det ju ligger i deras intressen att maximera vinsten. Lagstiftningen lyckades visserligen med att få kreditgivarna att sänka sin nominella räntan varav sänkningen hos somliga var mycket stor (Kreditgivare med nominell ränta på över 200% förekom). Utifrån detta perspektiv skulle det kunna hävdas att den tvingande sänkningen till 40% är ett framsteg. Men dessvärre leder inte en lägre ränta per automatik till lägre kostnad. Lånebolagen har i syftet att täcka inkomstbortfallet av räntan istället infört en mångfald av diverse avgifter. Snabblån som tidigare inte varit nedtyngda med avgifter har sedan lagens ikraftträdande blivit belastade med exempelvis uppläggningsavgift och aviavgift, kontokrediterna har även uttagsavgift.
Räntetaket har ej lyckats med att sänka snabblånens kostnad, det som förändrats är uppbyggnaden av hur snabblånen numera ser ut. Kostnaden av den tidigare så dyra räntan har flyttas över till flertalet avgifter med skiftande namn. Det har blivit svårare att få sig en klar överblick av hur dyrt ett lån egentligen är. För högkostnadskrediter finns det förutom nämnda räntetaket också ett kostnadstak.
Kostnadstaket ser till att de totala kostnaderna för räntor och avgifter inte får överstiga det lånade beloppet. Till exempel vid ett lån på 10 000 kronor ska låntagaren aldrig vara skyldig att betala tillbaka ett större belopp än 20 000 kronor till kreditgivaren. Värt att notera är att innan lagen infördes var det i regel sällsynt att finna lån som kostade lika mycket som lånebeloppet var på.
Om regeringen siktade mot att få ner snabblånens kostnader och reformera denna bransch så missade man målet, resultatet blev snarare tvärtom. Även om man hänvisar till några punkter i lagen av ringa betydelse som gjorde villkoren bättre för låntagarna. Kreditgivarna kan därmed ses som den segrande parten i denna kraftmätning, eftersom deras vinstdrivna affärskoncept i stort sett fortfarande rullar vidare och maler ner somligas ekonomiska situation.
Att tillsätta ännu en tidskrävande utredning som ska mynna ut i en lag (det tog ungefär 1,5 år från utredning till att den nuvarande lagen trädde i kraft) gör dessvärre att kreditgivarna beräknas ha några år till att berika sig på låntagarnas bekostnad.
KITEKONSERT

När biljetterna till konserten släpptes så krachade operans biljettsystem hela två gånger. Det var inte lätt att få biljetter till konserten med andra ord. Biljetten var någorlunda dyr (350 kronor) men det var det värt.
Foajén var fullsatt med folk och alla var artiga och trevliga. Tyckte det var lite dyrt att betala 30 kronor för att hänga in jackan så jag tog den med mig in i stället. Man fick inte filma eller fotografera under konserten.
Väl inne i salongen lade jag märke till att det satt några nät på några ställen där vi i publiken satt. Det verkade underligt men småkul. Jag hade bra plats ungefär i mitten. Jag lade märke till några jobbare som hade SVT loggar på kläderna.
De hade proffsig filmutrustning med sig och skulle filma konserten. Om man inte ville vara med på bild så fick man skriva på ett papper om det.
Efter en stund började konserten. Inledningen var märklig och påminde om ett förhör. Några minuter senare började första låten Hexx. Den låten finns på deras tredje EP. En tämligen bra låt men inte deras bästa. Under låten projicerades det intressanta bilder och mönster både på nätet och bakom scenen. Det blev nästan som 3D. Man såg inte artisterna lika bra som när det är konsert utomhus men det gjorde inget.
Låt nummer tre börjar och den heter Hopelessy Unholy och den är lite speciell. Den har ej släppts på skiva men är med i en film som heter The perfect weapon. Det här är en riktigt bra låt och man får gåshud efter bara en liten stund. Att det kungliga hovkapellet spelar gör låten ännu bättre. Den är den bästa av Kites låtar jag har hört. Det är inte lika mycket bilder och mönster som visas i denna låten.
Nästa låt var det mer taktfast synth. Den låten heter True Colours och finns med på deras sjätte EP. Det var väldigt häftig ljusshow under låten. Enda nackdelen var att stroboskoplamporna distraherade ibland.

Efter denna låten blev det en ballad med akustisk gitarr. En väldigt bra låt och den heter My girl and I och finns med på deras första EP. Det var inte så mycket ljusshow i denna låten men en del 3D projiceringar på nätet och bakom artisterna.
Efter låten tonat ut kom en annan ballad, som heter Tranås/Stenslanda. Den har inte blivit utgiven på skiva men har spelats tidigare på några konserter. Under denna låten var det lite 3D-projiceringar på duken samt häftigt ljusblått ljus som pulserade i takt med musiken.
I nästa låt som heter Väliaika ändras det ljusblå ljuset till intensivt ljusgrönt. Denna låten är inte med på någon EP men den har spelats förut på andra konserter. Slutet av låten påminner om någon annan låt, kan dock inte komma på vilken.
Ljuset blir rödaktigt och snart tonar nästa låt in. Den heter Hills och den tillhör tillsammans med Hopelessy Unholy deras bästa låtar. Låten Hills är med på deras andra EP. I introt till låten spelar en 22 årig man vid namn Carl Vallin violin. Carl tillhör kungliga hovkapellets konsertmästare. Introt med violinen gör denna låten superbra.
Efter denna mycket bra ballad blir det lite action igen. Denna gången är det låten Wishful Summer Night som finns på deras femte EP. Den har bra takt och man diggar med i låten.
Efter denna taktfasta låt blir det en ballad. Den låten heter Demons & Shame. En intressant sak med låten är att det låter ibland som om Niklas sjunger baklänges vid några tillfällen. Låten har enbart givits ut på digital singel och finns inte i fysiskt format.
Nästa låt är också en ballad men den är också mycket bra. Den heter Nocturne och finns på deras sjätte EP. Vid dessa två balladerna har det inte visats så mycket projiceringar men det gör inget.
Och så blir det fart igen. Denna gången mycket taktfast i låten Dance Again. Låten finns på deras femte EP och är en riktig festlåt. Den har häftigt instrumentalt parti där gruppen trummar som bara den. Man vill upp och dansa när man hör denna låten.
Sist ut är en annan taktfast låt som håller på i säkert 15 minuter. Låten heter Up for Life och finns på deras sjätte EP. Under låten ser man bland annat en del planeter som genom 3D känns som om de är precis vid dig. Mycket häftigt och suggestivt gjort. Efter låten blir det såklart dånade applåder och man känner sig helnöjd med upplevelsen.
Kommer hem igen och smälter det man just sett och hört. Jag har sett andra konserter med gruppen men denna var nog den bästa hittills. Någon dag senare kollar jag på Youtube om någon filmat något och lagt ut. Hittar faktiskt några få videos men kvalitén är inget bra.
Ungefär ett år senare ser jag en blänkare i SVT. De tänker sända det de filmat på konserten. Det kommer visas den 20 November på TV och SVT Play. Jag kollar på konserten och minns.
Tyvärr har SVT tagit bort några låtar så det är inte hela konserten men det som är med är galet bra. Ser mig själv i bild vid ett tillfälle och ler. Det var verkligen en upplevelse.
VÄRLDARNAS KRIG

War of the worlds 2005
Den öppnas med en berättare som säger. - Ingen hade trott vid tidigt 1900-tal, att vår värld övervakades av en intelligens överlägsen vår egen. Att medan människorna var upptagna av sina egna problem så observerade de och studerade oss. På samma sätt som vi i mikroskop noga granskade kryp som svärmar och förökar sig i en vattendroppe. Oändligt självbelåtna gick vi människor runt på Jorden. Övertygade av vår dominans över Jorden. Långt borta fanns dock kalla komplicerade och osympatiska intelligenser som betraktade vår planet med avund. Sakta och säkert smidde de planer mot oss.
I Brooklyn New York bor den frånskilda hamnarbetaren Ray Ferrier. Han ska ta hand om sina två barn, 10-åriga Rachel och 16-åriga Robby. Då han inte varit så närvarande i deras liv så har han inget bra förhållande med dem. Hans exfru Mary-Anne ska till Boston för att besöka sina föräldrar. Robby hör på TV att mystiska jordbävningar börjat ske och att hela Ukraina är utan el. Ray tvingar ut honom för att kasta boll bara för att krossa ett fönster. Ray lägger sig och sover. Under tiden så tar Robby hans bil och kör iväg. Ett åskväder uppstår och blixtar slår ner. Det skrämmer Rachel och Ray. Efter så upptäcker Ray att elen är borta. Han går ut och hittar Robby. Han säger att han såg 26 blixtnedslag vid Lincoln Avenue. Ray går för att undersöka. En stor folkmassa har samlat runt ett nedslagshål. Ur hålet så reser sig en farkost (Tri-pod). Med en värmestråle så börjar den förånga människor och lämnar bara kläderna och aska kvar.
Ray lyckas fly och ta sig hem till Robby och Rachel med aska i ansiktet. Han säger till dem att börja packa. För att överleva så tar han en bil från en verkstad. Mycket till mekanikern Mannys förtret som inte tar Ray på allvar. När han säger att han kommer dö om han inte sätter sig i bilen. Ray kör utan honom när han ser en TRI-POD närma sig och förångar Manny. Ray kör därifrån som hans bostad förintas. Han kör till Mary-Annes hus i New Jersey. Det blir tydligt att han inte känner sina barn. Då han inte vet att Rachel är allergisk mot jordnötssmör. Ray har dem att sova i källaren. De väcks när ett flygplan kraschar och förstör större delen av huset. Ray stöter på ett nyhetsteam som var med en enhet ur Nationalgardet. En kvinna i teamet berättar att de anföll en tripod runt midnatt. Men att de hade en sköld så inget vapen de avfyrade hade någon verkan. Ray bestämmer sig för att köra till Boston. Då han är orolig över att folk vill ha deras bil så tar de småvägar. Ray tvingas att stanna när Rachel behöver göra sina behov. Trots att hon inte får så går hon utom synhåll. Men när hon når en flod så ser hon att den är full av lik. Så Ray lyfter snabbt bort henne.
Robby ser en trupp med soldater som han vill följa med. Ray och Robby börjar bråka då Robby ansåg att Ray ville ta dem till Boston för att dumpa dem där. När de når Hudsonfloden så visar sig Rays farhågor var rätt. Då andra överlevare anfaller dem för att ta bilen. Ray tar fram en pistol för att försvara sina barn. Då han själv fick en pistol mot huvudet så släpper han sin och ger upp bilen. Som han och barnen sitter i en resturang ser de hur någon tar Rays pistol och skjuter in i bilen. Vid färjan träffar Ray på en bekant, Cheryl och hennes dotter Nora. I en välplanerad attack så uppenbarar sig tripods på en kulle. För att så många som möjligt skulle borda färjan. Ray och hans barn lyckas ta sig ombord. Men en tripod är under vattnet och välter färjan. De hackar sönder vissa människor och fångar andra. Ray och hans barn lyckas simma till land. De ser hur alla på en kulle blir förångade och hör deras skrik. Ray och hans barn går med andra flyktingar förbi en stor kulle. De får se militära fordon som stridshelikoptrar, stridsvagnar och jetflygplan tar sig upp för kullen. Många civila inklusive Robby har hämndlystnad och tror att militären dödar tripods. Så därför springer de fram för att se. Men Ray kommer ihåg om skölden. Han lämnar Rachel vid ett träd. Han försöker få Robby att vända om. Men Robby insisterar på att se. Samtidigt som några flyktingar tror att Rachel är övergiven. Så Ray tvingas låta Robby gå för att rädda Rachel.
Man får höra soldaterna säga att deras vapen inte hade någon verkan och att de bara skulle fördröja utomjordingarna. Han försöker springa uppför kullen med Rachel för att hämta Robby. Men ser hur hela kullen förbränns och alla militära fordon rullar tillbaka som brinnande vrak. En man ropar till sig Rachel och Ray. Han leder dem ner till sin källare. Han introducerar sig som Harland Ogilvy men då Rachel och Ray var i chock så får han inget svar. Ray lyckas söva Rachel genom att sjunga för henne. Ogilvy visar sig vara mentalt instabil då hela hans familj dödades. Han ändrar sig snabbt. Han säger först att det inte var krig utan utrotning. Sen säger han att de ska starta gerillakrigföring genom tunnlar. Han började själv gräva en. Utomjordingarna går ner i källaren. Ogilvy får dem nästan upptäckta två gånger. Genom ett fönster så blir Ray och Ogilvy vittne till hur tripodsen för ner en människa och genom en dödlig transfusion. Detta får Ogilvy att helt bryta ihop. Då han nu är högljud så blir han en fara. Så Ray binder för en ögonbindel för Rachel och ber henne sjunga Hushabye mountain som han dödar Ogilvy.
Båda Ferriers somnar men vaknar av att en trond har hittat dem. Rachel får panik och lämnar källaren. Ray springer efter och ser hur landskapet är helt förändrat och är täckt av en röd planta. Han tar skydd i ett militärt fordon. Där tar han ett band av granater. Han får se hur en Tri-pod tar Rachel. För att rädda henne så kastar han en granat mot den. Den tar upp Ray också och sätter honom i en bur under skeppet tillsammans med Rachel och andra fångar. En arm kommer ner och suger upp en man in i skeppet. Ray får se samma arm komma tillbaka och röra sig mot Rachel. För att skydda henne kastar sig Ray över henne. Armen tar tag i hans fot och börjar dra upp honom. Men en soldat börjar dra ner honom och får de andra människorna att hjälpa honom. Då han var i skeppet i några sekunder hann han dra av sprinten på granaterna. Tri-poden sprängs inifrån.
Ray och Rachel tar sig till Boston. Där evakuerade soldater civila .Men Ray märker att de röda plantorna dör. Han noterar hur en Tri-pod står still. Han frågar soldaterna om de dödat den. De svarar att den betedde sig konstig att den gått i cirklar hela morgonen och stöttade själv. Som Ray leds ner i en tunnel så ser han att fåglar satt sig på skrovet på en Tri-pod. Han förstår att skölden var borta. Han visar det för soldaterna som snabbt skjuter sönder den en utomjording tar sig ut men dör snabbt. Ray och Rachel tar sig till hans barns mor och morföräldrar. Robby överlevde på något sätt och möter dem. Man får se en bild över Boston full med döda Tri-pods. Berättar rösten säger att utomjordingarna var dödsdömda från det att de kom. På grund av jordens bakterier som de inte hade något försvar mot.
GRÖNT È SKÖNT

BOMBNINGEN AV DRESDEN

Dresden var vid tidpunkten för bombningarna den sjunde största staden i Tyskland och den största storstaden som tidigare inte hade bombats. År 1942 beskrevs staden som en av tredjerikets främsta industriella platser och 1944 listades 127 olika medium till stora fabriker som levererade krigsmaterial till armen. Dresden låg också vid korsningen av järnvägslinjen Berlin-Prag-Wien, liksom linjerna München-Breslau och Hamburg-Leipzig. Hur det än var så menade vissa historiker att Dresdens bidrag till den tyska krigföringen inte hade varit så stor som de allierade hade trott.
De ansvariga
Arthur Harris var ansvarigt befäl över de brittiska styrkorna som bombade Dresden. Harris menade på att det var effektivare att bomba hela arealer istället för precisionsbomba. Detta var kontroversiellt och många allierade befälhavare hade uppfattningen att det var mindre effektivt och gav stora förluster bland civila. Harris hade varit ansvarig för bombningarna av Hamburg (kodnamn Operation Gomorrah) i augusti 1943. Då hävdade Harris att kriget kommer ta slut om några månader om man fortsatte med bombningarna. Harris var irriterad över Churchills motsättningar för den in slagna vägen med bombmattor. Winston Churchill kom själv efter attacken mot Dresden att uttrycka skepsis visavi denna typ av bombningar: ”Det förefaller som om det ögonblick har kommit, när frågan om att bomba tyska städer enbart för att öka terrorn, men under åberopande av andra skäl än detta, bör omvärderas.” Harris menade att de allierade soldater som sparades uppvägde de civila offer bombningarna krävde. Medellivslängden för amerikanska bombflygare räknades till 15 flygningar, mindre än en tjänstgöringsperiod. Förlusterna för både engelska som amerikanska flygbesättningarna var enorma. Mellan 13 februari 1945 till krigsslutet gick över 400 bombplan förlorade. Av efterkrigstidens Dresdenbor kallades den amerikanska flygpersonalen för ”amerikanska gangstrar ”.
Flyktingströmmarna till Dresden
En stor folkvandring hade inletts av tiotusentals fördrivna tyskar, bl.a. från Schlesien i nuvarande Polen och Sudetenland i norra Böhmen, och många befann sig i Dresden i februari 1945. Detta var sedan den tyska krigslyckan hade vänt och Röda armen istället slagit tillbaka tyskarna. Kännetecknande för denna flykt var expropriering, våltäkt och mord – vad man i våra dagar kallar för “etnisk rensning”, miljoner av tyskar vars föräldrar hade bott i de här områdena sedan medeltiden, och som flydde undan Röda armens framryckning och den hämnd som utkrävdes av dess slaviska grannar. Under de sista månader i kriget hade Dresden 1,2 miljoner invånare därav 600000 flyktingar. För nazistpartiet vad det en hedersak att ta hand om de “rasmässiga kamraterna” från landets östra delar.
Angreppet
Så snart det första Mosquitoplanet gick ner till en höjd om 600-900 meter för att fälla de första röda markeringljusen över idtottsanrenan Ostragee, besannades de misstankar man nu hade hyst en tid: Dresden saknade luftvärnsförsvar. Under fyra räder mellan 13 och 15 februari 1945 släppte 722 brittiska bombplan (Royal Air Force) och 527 amerikanska bombplan (United States Army Air Force) mer än 3900 ton högexplosivt bomber. Bombräderna och eldstormen efter dessa förstörde mer än 6,5 km2 av Dresdens centrum.
Nattangreppet 13 februari: Klockan 22:03 den 13 februari började Altstadt bombas. Under dessa 15 minuter blev tre fjärdedelar av Dresdens Altstadt satt i brand. Efter fyra dagar brann det fortfarande efter detta angrepp.
Nattangreppet 13 till 14 februari: Klockan 1:23 14 februari började det andra angreppet. Då blev brandvärnet angripet och det förhindrade släckningsarbetet. Det resulterade i att många mindre eldhärdar växte till sig till en stor där hettan blev så varm att glas och metall smälte.
Dagsangreppet 14 februari: Under dagsangreppen den 14 februari klockan 12:17 till 12:31 var det tyska flyglarmet och övriga medier utslagna. På grund av en väderfront så flög två bombgrupper fel och bombade en flygradar i Prag i tron att det var Dresden.
15 februari störtade den utbrända Frauenkirche ihop klockan 10:15.
Dagsangreppet 15 februari: Den fjärde bombningen inom 40 timmar så anföll amerikanska flygplan Dresden mellan 11:51 till 12:01.
Bombningarna förstörde många kulturminnesmärken som hade gett Dresden ryktet som floden Elbes Florens. Det var exempelvis Semperoperan, Frauenkirche, Residenzschloss, Sophienkirche och Zwingerpalatset.
Propagandakriget
Det politiska spelet efter bombningarna av Dresden tog olika vändningar. I Tyskland ville propagandaminister Joseph Gobbels som svar på dessa överge Genevekonventionen på Västfronten. Historisk har bombningarna uttnyjats av Förintelseförnekare med att sätta moralekvivalenter mellan krigsförbrytelser som utfördes av Nazistregimen mot dödandet av tyska civila. Hitler hade föreslagit att för varje dödad Dresden bo skulle en allierad krigsfånge mördas
I Storbrittanien var det mycket negativ kritik mot bombningen av Dresden. För att göra saken värre så rapporterade Associated Press att de allierade hade tillgripligt terrorbomb-ning i sin krigföring.
I USA fanns det de som menade på att bombningarna var oehört grymma när kriget de facto var vunnet. Man menade dock att tyskarna med flygbombningarna fick lära sig en dyrköpt läxa hur fel krig är.
Från början hade Sovjetunionen förbjudet att lägga skulden på flyganfallen på de allierade. Dresdens första borgmästare efter kriget, Walter Weidauer, betonade att Röda armén inte hade genomfört några bombangrepp på civila och att förstörelsen av Dresden var ”militärt helt meningslös ”.
Antal döda
Den svenska tidningen Svenska Morgonbladet publicerade 17 februari uppgifter att det skulle vara nära 200000 döda till följd av flygangreppen. Det har framkommit ifrån alla möjliga håll olika dödstal där många anser att det skulle vara minst 100000 till 200000 döda. För att ta luften ur spekulationer om antalet döda så inititerade Dresdens stadsråd en oberoende historisk kommision som skulle utreda antalet döda år 2007. Den kom fram till att mellan 22700 och 25000 hade mist livet i bombningarna.
Efterkrigtidens dom över bombningarna
Många har dömt ut bombningarna av Dresden som meningslösa. Det inverkade inte på tyskarnas krigsförmåga eller förkortade kriget. Vissa menar att bombningarna var ett krigsbrott som stred mot gällande konventioner. Haag landskrig förordning som både Tyskland och Storbritannien har skrivit på förbjöd terrorkrig mot civila. Ytterligare versioner av den internationella lag som utformats för landkrig diskuterades 1922/23 och uttryckliga regler för flygkrig utarbetades. Den nya artikel 22 lyder: Luftbombningar för att terrorisera civilbefolkningen och för att förstöra eller skada privat egendom av icke-militär karaktär är förbjudet. Bombningarna av Tyskland var kontroversiella i Storbritannien men efter tyskarnas bombningar av Storbritannien blev de sällan offentligt kritiserade. Den anglikanska biskopen George Bell protesterade dock i brittiska överhuset i februari 1943 då han menade att försoningen med det tyska folket skulle försvåras av dessa bombningar. Numera har Dresdens statsråd, föreningar, kyrkor, partier, fackföreningar, samhället och partnersamhällen gjort upprop till försoning.
VÅRTECKEN

Ormvråken är mörkt chokladbrun på både ovan- och undersidan. När den flyger är vingundersidan vit med svarta markeringar på vingknogarna. Den äter mest gnagare men fångar även ormar,ödlor,grodor och fågelungar. Ormvråken är en av få fågelarter som kan ryttla. Det betyder att den flaxande kan stå stilla i luften. Boet byggs av grenar och ris, ofta i mitten av ett stort träd. Varje par har flera bon i reviret och används i flera år. De brukar lägga 6st ägg som är grönvita och fläckiga i brunt och gråblått. De läggs i senare hälften av april eller i maj och ruvas av båda i 38 dagar. Ruvningen börjar med första ägget, och äggen läggs med 2 dagars mellanrum. Ungarna är flygfärdiga efter ca 40 dagar. Är det brist på föda kan det hända att den svagaste ungen dödas. Ormvråken är en flyttfågel och den flyger i augusti-oktober mot sydväst till västra Europa. Vissa enstaka kan övervintra i södra och mellersta Sverige.

Häger
Den är ca 1 meter, grå på ovansidan och vit eller ljusgrå på undersidan. De trivs bäst i kolonier. Boet byggs oftast högt uppe i ett träd men ibland i buskar eller i vassen. Hägern brukar lägga 5 ägg som ruvas i 25-28 dagar av båda föräldrarna. Men det blir bara i snitt 3 ungar per bo av dem. Under det första levnadsåret överlever bara ca 67% av ungarna. En häger kan bli upp till 20 år gammal men den äldsta som hittats var 35 år. Under hösten flyttar den inte längre söderut än att den kan hitta öppet vatten. Den återkommer mars-april.
MISSNÖJETS VINTER - MAGNUS FLINT: FÖRORTSPOLIS!

CITY LIGHTS - DET VÅRAS FÖR COVID

INRAMAT

BAKSIDA
Nr 2/2021
foto FILIPPA KARLSSON
