Desta - ett spel om oro och rädsla

Nr 6/2023
text LIA JUSINSKI
 

Jag vet inte precis hur jag ska förklara det spelet jag hade tänkt skriva om.
 Det handlar om en icke-binär person som heter Desta, och det visar sig att de har väldigt många olika problem.
De börjar sova i huset som dom brukade bo i, och det fick dom att vakna upp i en sorts drömvärld, som var menat som ett sätt att få de att hitta sätt att lösa sina problem, genom att få reda på olika sätt att formulera sina problem. Saken är den att deras problem har nästan bara med andra personer att göra. Vilka deras problem kommer ifrån är kommer jag förklara i olika bitar.
Det börjar med Destas bästa vän, Fran. Det visar sig att de brukade prata med varandra nästan hela tiden, men dom slutade bara efter ett tag. Sättet som spelet fungerar är… ganska konstigt. De får reda på hur de borde ta hand om situationen genom att… spela spökboll. Nej, jag skämtar inte. Det är bisarrt, men det funkar.
 Nästa person som Desta har ett problem med är James, en annan av deras vänner. Det visar sig att han går ut från sitt hus för mycket som ett sätt att hantera sina föräldrars skilsmässa. Tydligen så vill Desta se till att han får ett bättre sätt att hantera det. De vet bara inte hur de ska säga det till honom.
Efter James, så börjar de se Mrs. Kowalski, vilket var deras ”konstlärare”. Det visar sig att de brukade skolka ifrån hennes lektioner efter deras pappa hade dött, och de förklarade det aldrig till henne. Hon trodde bara att dom hatade hennes lektioner.
Jag tror att jag kommer sluta där, och fortsätta i nästa del.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0