Korruptionen av spelmediet

Nr 6/2023
text LIA JUSINSKI
 

Payday är nog ett namn som många känner till, hoppas jag i alla fall. Det är en serie av spel som enligt mej själv blev förstört av tänkandet som går: ”Pengar över en bra produkt.”
Jag antar att det som jag borde göra är att förklara mer om vad jag pratar om.
 Payday 2 har ett problem i form av för mycket DLC, vilket står för Downloadable Content, vilket blir översatt till… (jag gör några ”improvisationer” här) nedladdningsbara grejer. D.v.s. saker som man måste betala för när man redan har ”bas” delen av produkten.

 

Det är egentligen inte det enda spelet som har det problemet. Många spel och utvecklare har det problemet.
   Ett bra exempel är något som Bethesda gjorde år 2006, då de la in en sak för 2 dollar och 50 cent som, såvitt jag vet, inte gör någonting över huvud taget, förutom att det ”ser coolt ut”.
   Ett annat, nyare exempel är Overwatch ”2”. Dom kallar det en 2:a, när allt dom gjorde var att ta bort en hel massa grejer och i princip det enda dom la till var mer saker som ger dom pengar.

 

Man vet att man har gjort något fel när det finns personer som aktivt försöker göra så att nått du har gjort som kostar pengar blir gratis, och du gör ingenting åt det.
 Det är så illa att en av de sakerna som Google autofillar när man söker på Payday 2, är en DLC unlocker, som gör att allt DLC blir upplåst, även om man inte har betalat för det. Och det värsta är att ingen försöker ens gömma det. De sakerna finns öppet att ladda ner, hur enkelt som helst.
 Vad säger egentligen alla de här grejerna om den moderna spelindustrin? Gör din egen tolkning, är vad jag säger. Låt det fortsätta… eller gör något åt det?


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0