Sanji berättar

Nr 3/2023
text ALEXIA NÄSTESJÖ TODD
 
 

Visste du om att i forntida Egypten så avgudades katter? Detta har vi katter aldrig glömt och det är därmed fullkomligt naturligt att vi förväntar oss samma än idag. Vi avgudades för att vi kunde hålla råttor och möss borta från människornas mat. Troligen också för att vi är vackra och söta. Det egyptiska ordet för katt är ’mau’, kanske för att det är ett av våra mest kännetecknande läten? Det finns även en kattras som heter egyptisk mau. Vissa kanske anser att raskatter är finare, men i Egypten så avgudades alla katter inklusive vi vanliga bondkatter.
 

Jag tänkte berätta lite om gudinnan Bastet, katternas beskyddare. Hon var fertilitets- och skönhetsgudinnan, samt skydds- och hälsogudinnan. Hon troddes skydda hemmet och hålla borta sjukdomar, i synnerhet sjukdomar associerade med kvinnor och barn. Bastets kult höll till huvudsakligen i staden Bubastis. Staden blev mycket rik tack vare att många reste dit för att be sina böner till gudinnan och också att låta sina egna avlidna katter begravas där. Undrar om mina människor kommer resa dit när min tid kommer?

 

I forntida Egypten ansågs katter vara den fysiska formen av gudinnan Bastet, och därmed betraktades vi också som semi-gudar. Jag förväntar mig att mina människor ska avguda mig, och det gör nog de flesta katter. Mina människor påstår att jag kostar mer att försäkra än deras bil, men att jag är värd varenda krona. I gengäld håller jag inga råttor borta, men jag låter människorna gosa med mig och pyssla om mig, vilket de verkar uppskatta.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0