Min helg i göteborg

Nr 4/2023
text TRIXIE HASSELBERG

 

När jag gick på semester på torsdagen var det en dag tidigare, eftersom jag skulle resa till Göteborg och hälsa på hos min bror Felix och hans partner Micke. Jag var sååå förväntansfull!
 Alarmet skulle ringa vid halv sju på fredagsmorgonen, men jag vaknade av mig själv en kvart tidigare. Jag steg då upp och gick direkt och gjorde mig i ordning och åt frukost. Dagen till ära, min första semesterdag, men också resdag, unnade jag mig frallor som jag bakade av. Då jag ätit klart gjorde jag klart det sista, innan jag tog mig iväg till bussen in till stationen, för att ta Öresundståget ner till Malmö. Allt gick jättebra och jag beställde mat från Mc Donald´s via Foodora. En stund innan jag var framme så bekräftades min beställning och när jag steg av tåget tog det 5-15 minuter tills maten skulle levereras. Jag tog mig bort till en rulltrappa, som visade sig vara ett rullband. När jag kom upp insåg jag att jag tagit fel uppgång, och åkte därför ner och gick till motsatt sida och åkte upp. Jag vet inte om jag och budet med maten missförstod varandra, först väntade jag vid pressbyrån, men då jag fått ett samtal från budet, så sa jag att jag kunde gå ut där bussarna stannar. Där såg jag ingen, så jag ringde tillbaka. då var han vid Pressbyrån, så jag skyndade dit.

Jag och Ullie

Jag fick maten, och sen kände jag att det var ganska mycket folk och ganska rörigt, plus att jag samtidigt hade mycket att hålla ordning på. Så jag åkte ner till spår 4A, där tåget mot Mölndal skulle gå. Tidigare hade jag ringt till mamma, utan svar, men mitt i allt det här ringde hon tillbaka och jag fick säga att jag skulle höra av mig, vilket jag gjorde nerifrån perrongen. Till slut kom tåget, som jag steg på. Men oj, vad mycket folk det var! Alla platser var typ fulla, och jag fick sätta resväskan mellan benen och ryggsäcken på den. Tur att jag hade tagit av mig koftan redan på väg ner till Malmö! Färden gick bra, även om det var ganska trångt!

 

Mölndal var slutstationen för tåget, på grund av ett arbete mellan Mölndal och Göteborgs central. Så där skulle alla av. Jag valde att ställa mig i en väntkur och strax efter så kom Felix fram till mig så att vi kunde gå till bilen. Färden till Stigbergsliden gick fort och när vi kom upp till lägenheten var det skönt att få av sig skor och all packning. Vi satt och tog det lugnt ett tag, innan Micke och Ullie kom hem. Ullie hade nämligen varit med Micke på jobbet, vilket hon brukade vara ganska ofta. Då dröjde det inte länge innan Felix och jag gick till Hemköp för att handla lite som behövdes. Det blev en typ av frallor, surdegspavé kallades det. Dessutom köpte jag pålägg åt mig, lite kolsyrat vatten, läsk och BBQ-chips. Felix handlade lite som vi skulle äta senare.
 Väl tillbaka i lägenheten tog vi det lugnt ett tag innan vi åt fisk och potatismos till middag. Vi spelade lite kort under kvällen, men också lite TV-spel. Då satt jag med mitt Nintendo switch. Men de ville gå och lägga sig redan halv elva, eftersom de hade jobbat under dagen bägge två. De trodde att jag skulle vara trött efter resan, men nej, det var jag faktiskt inte. Jag gjorde mig i ordning i lugn och ro för natten, vilket tog en stund. Då jag var klar gick jag och la mig, i en luftsäng som de hade.

 

Lördagsmorgonen började för mig vid tjugo i sju, eftersom jag redan sovit tillräckligt! Jag tog det lugnt, tills Felix och Micke kom ut. Vi hade frallorna till frukost, innan vi gjorde oss klara för dagen en efter en. Jag hade köpt en grej på Normal, som jag tagit med mig. Det var en grej att vira runt håret, men det var ju inte som en vanlig handduk heller. Nej, det var ju som en luva nästan och så virade man upp det som annars hängde bak. Sedan fäste man det med en knapp. Wow! Så smart och smidigt! Dessutom klädde jag på mig klänningen, som jag impulsköpte några dagar tidigare.
 Felix och jag gick ut på en promenad med Ullie och på vägen pekade Felix ut massa grejer. Det var flera gamla hus där. Vi tog en lång promenad och när vi kom tillbaka hem så åt vi lite lunch, efter att Micke gett sig iväg till stationen. Han skulle åka upp till Malmköping, för att sen vandra tillsammans med sin pappa. Vi åt rester sedan dagen innan, det var gott också idag.

 

Då vi vilat lite skulle vi ut på stan! Tyvärr var det ett spårarbete som pågick nära Stigbergsliden, så vi fick ta ersättningsbuss till Järntorget, för att sedan ta en annan ersättningsbuss bort till Brunnsparken. Så hette alltså hållplatsen där vi steg av. I närheten låg köpcentrumet Nordstan, som vi gick in på. Det fanns massor med butiker, som Åhléns, Lyko, Life, Apoteket med mera. Vi kollade på Lyko efter en typ av schampo och balsam i ett, som min bästa kompis Elinor brukar använda. Men det visade sig att det bara finns via nätet. Typiskt. Men det kanske kunde finnas på Åhléns. Vi kollade där också, men hittade det inte. Därför bestämde jag mig för att kolla det på nätet hemma.
Då vi gått igenom Nordstan så kom vi ut och behövde bara gå en kort bit för att komma till det betydligt mindre köpcentrumet som heter Arkaden. Där fanns till exempel Teknikmagasinet, för att bara ta ett exempel. Överallt fanns ju både butiker som finns i Karlskrona, men också massor av caféer. Men när vi gått igenom Arkaden, vilket gick jättefort, så gick vi ut igen. Felix sa att det var väldigt mycket folk, han såg typ bara huvuden. Vi bestämde oss för att ta en fika för att på en liten paus. Jag kände nämligen att jag började få sämre fokus, så vi tog en paus på caféet Condeco. Jag valde en Pepsi Max bara, eftersom jag bara behövde dricka något. Felix tog äppelpaj och kolsyrat vatten. Det var en härlig stund, vi satt i några sköna fåtöljer och fikade!

 

När vi var klara gick vi faktiskt en sväng på NK, som är en förkortning av Nordiska Kompaniet. Det hade jag inte en aning om innan faktiskt. Det var jättemycket märkesprylar där inne, som såklart var jättedyra. Så efter att ha gått runt och kikat en stund, så gick vi ut. Vi hittade inom kort TGR, eller Flying Tiger som det egentligen heter. I och med att det inte finns i Karlskrona längre, så var det kul att gå och kika där inne! Jag hittade en nackkudde att ha när man ska ta ett bad, men också en fin liten burk att till exempel ha min macka med till jobbet. Men tänk, jag hittar ju så mycket mer på Normal numera!
   Vi vände tillbaka mot Järntorget, vilket var en bit ifrån. Men det var skönt att promenera lite. Då vi kom tillbaka till Stigbergstorget med bussen så gick vi en sväng till Hemköp, eftersom det var några grejer som vi ville köpa. Väl hemma igen så tog vi det lugnt ett tag men började snart fundera över vad vi skulle äta. Jag kollade lite i Foodora, och märkte då att många ställen hade kebab med ris. Så jag valde en, som Felix sa borde vara bra. Så jag tog kebab med ris, medan han tog en pizza, som hette Ostar. Maten kom och det var lika gott som jag trott och förväntat mig. Men vi orkade inte äta upp hela portionen någon av oss, så vi sparade faktiskt det till söndagen.
Under kvällens lopp spelade vi lite kort, men också Nintendo Switch tillsammans. Vi hade lite chips, Felix fick testa BBQ-chipsen och tyckte de var goda. Vid elvatiden gick vi och la oss och kände oss nöjda med dagens alla aktiviteter. Jag trodde att det skulle ta tid att somna, men det gick faktiskt fort.

 

På söndagsmorgonen vaknade jag vid strax efter halv sju, men det berodde ju på att jag kommit i säng så pass tidigt kvällen innan. Då dröjde det bara en stund innan Felix och Ullie kom ut och vi hade frukost, resten av frallorna. Vi gjorde oss klara för dagen och jag kollade över, så att det mesta av mina grejer var nerpackade. Vi hade redan kvällen innan pratat om att åka ut till Frölunda Torg med bilen, så när vi var klara tog vi en promenad med Ullie, där vi också stannade till vid ett ställe. Felix tog en bild på mig och Ullie. Vi lämnade henne i lägenheten och åkte iväg. Vi gick runt och kikade lite och på Lagerhaus köpte jag faktiskt en lite annorlunda isbitsform. Man fyller liksom upp den uppifrån. Dessutom så passerade vi M Store, som säljer ganska mycket Apple-produkter. Jag hade av misstag köpt ett fodral till en AirTag på Dollarstore i Ronneby en gång, och därför funderat på att skaffa en sådan. Så jag kikade runt lite precis när vi kommit till Frölunda Torg, men kände att jag ville fundera lite när vi gick runt. Det fanns ju Flying Tiger där också, men där hittade jag ingenting tyvärr. Jag köpte med mig en Subway-macka att ha på hemfärden, plus att vi tog en sväng på Hemköp, som också fanns där. Detta eftersom jag ville köpa lite drycker för min hemresa.

 

Vi avslutade vår tur på Frölunda Torg med att jag faktiskt köpte en AirTag. Jag kände för att unna mig det och kände mig nöjd och glad. När vi kom hem till Felix och Mickes lägenhet igen så plockade jag i ordning det sista medan han värmde på resterna från gårdagens middag. När vi ätit tog vi det lugnt ett tag innan det var dags att bege sig till Mölndal för att jag skulle ta tåget hem. När vi skulle gå blev jag så sorgsen, när jag skulle säga hej då till Ullie. Hon är ju så himla mysig och fin tycker jag!
 Tåget stod inne när vi kom fram till stationen, men när vi skulle skiljas åt blev jag ledsen av saknad redan då. Fy fan vad jobbigt! Tåget gick när jag slutligen hittat en plats. Vagnen som jag först steg in i var ganska full, så jag steg av och gick till nästa. Där hittade jag en sittplats och vi åkte iväg. Men när jag steg av tåget i Malmö för ett byte på cirka 35 minuter, så fick jag en notis om att det var inställt och att man skulle ta nästa avgång! Vilken otur! Så det blev en och en halv timme istället! Jag gick runt lite, och så köpte jag en dricka på Pressbyrån. När jag gick runt så hade jag inte en tanke på det heller. Men en grej som var annorlunda mot när jag var där ganska ofta för elva år sedan, är att det numera finns en Coop-butik där! Det visste inte jag förrän nu!

 

Till slut kunde jag stiga på tåget till Karlskrona och fick sittplats. Men i Hässleholm ropades det ut i högtalaren att om man hörde det meddelandet, så satt man i ett tågset som skulle kopplas av. Jaha, få med alla grejer och byta. Så kom jag in i nästa tågset, som var proppfullt! Det var alltså massa människor som stod upp i gångarna! Jag fick sedan koll på att det var två tredjedelar av tåget som hade kopplats av. Nu var det alltså bara ett tågset istället för tre. Inte lustigt då att det blev trångt.
I Bromölla fick jag slutligen sittplats. Den hade jag tills vi kom in till Karlskrona. Jag var där totalt en timme och elva minuter senare än vad som var planen. Så jag tog bussen strax efter halv elva och var väl i min lägenhet vid elva. Jag tog bara upp det nödvändigaste och började skriva lite på texten för att minnas, innan jag gick och la mig strax efter tolv.

 

Ja, det här var ju om hela helgen. Först kändes det ju jobbigt att åka, men sen kändes det faktiskt bättre. En helg är nog ganska lagom, och det ska inte vara allt för många runt mig. Det var så bra att det bara var Felix och jag som var ute på grejer, för då fick jag liksom rätt fokus! Så jag vill tacka Felix för bra ledsagning, bra upplevelser och en underbar helg. Jag vill tacka Ullie, den fina taxen, för mys och härliga små promenader. Och jag vill ändå tacka Micke, för att det var så mysigt på fredagskvällen och lördagsmorgonen! Tack till alla, helt enkelt!


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0