Min konstkurs & vincent van gogh

Nr 4/2023
text CHRISTINA ERICSSON

 

Jag deltar för närvarande i en konstkurs på en folkhögskola. Målet med min utbildning är få mer kunskaper i konstmåleri. Jag är autodidakt kan man säga så jag behöver sorteramina kunskaper, vad har jag egentligen för kunskaper och vad behöver jag lära mig mer av? Jag vill bli bättre rent tekniskt men även få kunskap om konststilar, genrer och olikakonstnärer. Jag vill även lära mig mer om ljus/mörker, måla och teckna människor i olika ögonblick och med olika ansiktsuttryck, landskap med liv i (som van Gogh). Hur man seren bild i kompositionens magiska värld. Jag behöver en bredare bas att stå på i mitt måleri. I kursen ska vi gå igenom teckning, akvarell, akryl/olja och den sista delkursenillustration och design vilket är helt nytt för mig men det ska bli otroligt spännande att sätta sig in i.
   I den första delkursen ska vi berätta om en konstnär. Jag har länge haft ett intresse för Vincent van Gogh, både hur hans liv såg ut och hans berömda konstverk. Jag beslutade mig för att det var honom som jag ville skriva om till uppgiften. Även ni läsare kanske vill veta mer om Vincent Van Gogh så följande text är en sammanfattning av honom och hans liv.

Vincent van Gogh föddes 1853 i Nederländerna. Han fick en kort men intensiv karriär, han blev nämligen endast 37 år. Han kom från ett prästhem med mamma, pappa, en syster och en yngre bror som blev väldigt betydelsefull i Vincents konstnärsliv. Brodern försörjde Vincent när han började sin konstnärsbana. Hans syster beskrev sin äldre bror, Vincent som allvarlig och tillbakadragen som tyckte om att teckna i sin ensamhet. Från oktober 1880 till våren 1881 studerade han teckning för Anton Mauve i Bryssel. Han flyttade därefter hem till föräldrarna i Etten, i närheten av sin födelseby i Holland. Van Gogh bröt med föräldrarna i december 1881 och flyttade till Haag där han hade träffat en kvinna som han ville leva med. Åren 1882 till 1883 fick han i början på "Haagperioden" undervisning av sin kusin Anton Mauve. Han är en välkänd målare ur den så kallade Haagskolan.

 

Den kvinna van Gogh levde tillsammans med var tre år äldre än honom och hette Clasina Maria Hoornik; van Gogh kallade henne Sien. Hon var sömmerska och hade en femårig dotter och var havande när han lärde känna henne. Sien och hennes barn blev van Goghs käraste modeller. Han sa sig ha fått "en ateljé med en vagga och en barnstol där det inte
finns något som står stilla utan där allting inbjuder och eggar till verksamhet."
 Van Gogh flyttade till Frankrike i mars 1886, där han bodde och hade sin ateljé i brodern Theos våning i Paris, uppe på det kulturella och beryktade Montmartre. Han var verksam i
Paris fram till 1888 och påverkades där starkt av den nya impressionismen. År 1886 studerade han vid konstakademin i Antwerpen. Därefter flyttade han åter in hos sin bror Theo i Paris, där han under fyra månader arbetade i Fernand
Cormons ateljé.
 I Paris blev han bekant med konstnärerna Émile Bernard, Paul Gauguin, Henri de Toulouse-Lautrec, Paul Signac och Camille Pissarro och kom i kontakt med pointillismen.
Från 1888 hyrde han en liten lägenhet i "Gula huset" i staden Arles i södra Frankrike. Han utvecklade där en personlig och färgstark konst med kraftig, rörlig penselteknik och ofta stark känsloladdning, en stil som förebådar expressionismen. Här tillkom bland annat de
välkända solrosmålningarna och en rad självporträtt och porträtt av andra.
 Vincent mådde inte alls bra och vid ett tillfälle kom han ihop sig med sin vän Gaugain utanför en bordell. Det var då han skar av sig en bit på sitt vänsteröra som han gjorde till
ett paket och gav till en prostituerad vid namn Rachel. Efter ett litet tag blev Vincent intagen på mentalsjukhus i Provence. Han återhämtade sig och fortsatte måla men drabbades av en depression och sköt sig själv och avled kort därefter den 29 juli 1890.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0