Movitz & bob - meningen med livet

Nr 4/2023
text ALBIN TÖRNGREN

 

Bob: Så vad tror du egentligen är meningen med livet då?
Movitz: Menar du livet vi lever eller rent allmänt?
Bob: Båda, antar jag.
Movitz: Jag menar det är väl rätt väsentlig skillnad mellan vilket syfte alla levande ting fyller och vad det nu är för poäng med att vara en människa – är allt jag säger.
Bob: Ja om vi börjar med livet rent generellt då?
Movitz: Tja det framgår väl att vad livet strävar efter är att fortsätta leva.
Bob: Mycket riktigt.
Movitz: Så det kan väl beskrivas som en slags vilja till att förbli som det är.
Bob: Inte till makt då?
Movitz: Makt att förbli som det är – vid liv.
Bob: Låter rätt godtagbart för min del, om visserligen jag tror man skulle kunna konstatera att dem flesta levande ting strävar efter att frodas snarare än bara överleva.
Movitz: Jo men det är väl till samma effekt.
Bob: Visserligen, men människan mer specifikt då?
Movitz: Människans syfte finner jag väl svårare att definiera; det beror ju lite på vad man tror är sant om människan.
Bob: Naturligtvis.
Movitz: Med hänsyn till att jag tror på fri vilja så är det svårt för mig att inte konstatera att det kvittar sig vad jag tycker i ärendet.
Bob: Förståeligt.
Movitz: Men i breda drag så blir väl svaret rätt snarlikt; människan vill väl även bibehålla sin frihet därtill – vad tror du själv?
Bob: Ja livet i allmänhet strävar nog efter makten att förbli som du säger.
Movitz: Mmhmm?
Bob: Och människan har väl konflikten emellan att förverkliga sig själv som individ och varelse i ett kollektiv att tampas med.
Movitz: Varför utgör det en konflikt i din mening?
Bob: Ja att förverkliga sig själv i en grupp omfattar ju i regel att finna en roll.
Movitz: Ja?
Bob: Men en roll är ju någonting som är fördefinierat av syftet bakom rollen.
Movitz: Jo.
Bob: Att vara en människa omfattar mer än att bara förekomma som medel för ett visst ändamål.
Movitz: Och därigenom uppstår det en konflikt?
Bob: Ja, därför att ju mindre ändamålet och medlen stämmer överens med vem man är desto eländigare blir det.
Movitz: Likväl kan vi alla inte göra exakt vad det är vi vill.
Bob: Nej oftast är tillkännagivande och bekräftelse en del av att bli förverkligad.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0