PP MÖTER CLAES WIRIDÉN

text JOHANNA LEWÉN
foto JOAKIM OTTOSSON

Nr 5/2011

Presspunkten träffar Claes Wiridén på en gråmulen onsdags eftermiddag, men det dåliga vädret har ingen effekt på den nye chefen som är exalterad över att äntligen få vara med i vår lilla tidning.


Karlskrona handikappsförvaltnings nye tillförordnade verksamhetschef är före detta militärofficeren Claes Wiridén. Han tillträdde sin nya post den 1 juni 2011 efter att Maria Persson lämnade handikappsförvaltningen för den nya positionen som chef för Barn- och ungdomsförvaltningen.

Enligt Karlskrona Kommuns hemsida så är du endast i tjänsten som chef för handikappsförvaltningen från 1 juni till 31 december 2011. Tror du att du kommer stanna längre än så?
När det stod klart att processen att slå ihop handikappsförvaltningen och socialförvaltningen så bestämde sig handikappsförvaltningens chef Maria Persson att ta jobbet som chef över Barn- och ungdomsförvaltningen istället och jag blev erbjuden hennes jobb under dessa månader fram till december i år. Idag har tyvärr processen med handikappsförvaltningen och socialförvaltningen stannat.

Vad är dina planer för förvaltningen?
Vi kommer att driva ledningsorganisationer och fokusera på den interna budgeten för kommande år.

Har du någon tidigare erfarenhet av
handikappsförvaltningen?

Ja, jag har jobbat som personlig assistent i 3 år och 3 år inom omsorgsnämnden i Ronneby kommun.

Har du under din korta tid som chef besökt några av de verksamheter som är knutna till handikappsföreningen?

Ja, det har jag. Jag försöker hinna med så många verksamheter som möjligt, men det är första gången som jag är på Träffpunkten.

Hur ser det ut ekonomiskt sett för handikappsförvaltningen? Finns det pengar till förbättringar?
I år ser det bra ut ekonomiskt sett, men till nästa år har vi en mindre budget. Vi ansökte om några miljoner kronors bidrag, men fick dock inte alls så mycket som vi hade hoppats på. Pengarna ska framför allt gå till ett boende som byggs upp på Backabo.

Enligt kommunens hemsida så står det att ”Handikappsnämnden har beslutat om vision och mål inom nämndens ansvarsområden.” Vad är det då för visioner och mål som ni talar om?
Brukarna kommer att vara i centrum för vår uppmärksamhet. Vi kommer försöka balansera verksamhet och arbeten.

Vad har du fått för intryck av de ställen du besökt beträffande personalen och medarbetare?
Många av de medarbetare och personal som jag möter på är som er chef Kenneth; Karismatiska och väldigt stolta över sitt arbete. De vet att vad de gör är viktigt och engagerar sig till det yttersta.

På vilket sätt har du kontakt med brukarna?
Genom möten och ta kontakt med dem, men jag gör det försiktigt för att inte trampa någon på tårna.

När vi nästan är klara med intervjun dyker jag in på lite mer personliga frågor och framför allt undrar jag vad pikefiske är. Claes skrattar och förklarar att det är en speciell typ av fiske där du fokuserar dig på gäddor över de andra.

Det var en annorlunda hobby. Har du några andra fritidsaktiviteter förutom pike fiske?
Ja, jag gillar att åka rullskidor lite då och då.
Claes slutar inte förvåna oss för en sekund när han berättar att han har medverkat i Wasa loppet. Bästa tiden han haft har varit på 6 timmar och 30 minuter. Senaste gången han medverkade var för ungefär 5 år sedan.

Har du haft andra yrken utanför handikappsyrket?
Jag gjorde lumpen i Härnösand i västra Norrland och fortsatte sedan att läsa på Militärofficer högskola i Karlskrona till 1998 och jobbade under 1999 som militär. Mellan 1999 och 2002 arbetade jag som verkstadschef för Flextronics. Det var efter Flextronics som jag började arbeta inom handikapp och som jag sedan fortsatt med.

Har du familj?
Ja, jag bor tillsammans med min fästmö Helén Persson som arbetar på SAS på Kallinge flygplats. Vi har en 18 årig son tillsammans.

Jag förstår att du är lagkapten för ett innebandylag här
i Karlskrona. Hur länge har du varit det?

I 7 år har jag varit lagledare för Örlogsstadens Innebandy klubb 3 dagar i veckan för ungdomar upp till 20 år.

Eftersom detta numret av Presspunkten har temat Stress så skulle vi vilja veta om du har några bra tips på att hantera stress?
Till möten försöker jag alltid komma väl förberedd genom att läsa på så mycket som möjligt. För att slappna av på min fritid tar jag gärna och fiskar eller tränar.

Då vi är klara med intervjun får jag och vår fotograf Joakim Ottoson äran att visa Claes runt i huset för att visa vad här finns och vad det är som vi gör här. I slutet är det en ännu gladare Claes Wiridén som lämnar Träffpunkten än när han trädde in en timme tidigare.
Vi hoppas på att få återse honom och att hans position som handikappsförvaltningens chef kommer vara längre än till den 31 december.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0