Tema - Äventyr

Nr 4/2013
text & foto KARIN MATTSSON-COLL
 
Vad hade hänt om Homo Sapiens aldrig lämnat Afrikas vagga?
Vad hade hänt om barn i alla tider lytt sina föräldrar eller vårdnadshavare?
Vad betyder äventyr för dig och för mig?
När min man talade om att han hittat en bogserbåt, från Vindelälven med byggår 1946 på ”vårt” varv på Muskö, blev jag naturligtvis nyfiken. Storvindeln, som båten heter var lindrigt sagt rostig! Då undrade jag i mitt ”stilla sinne” om min man inte fått en ”knäpp”? Snart låg vi bägge två under båten och knackade rost med våra solglasögon på. Det blev många fina turer med Storvindeln som fungerade som arbetsbåt ända fram till slutet av 1900-talet och in på 2000-talet.

Något jag aldrig glömmer är en julotta på Utö då det bara var stjärnorna som lyste för oss på vägen dit. Det var svart som sammet och jag tyckte det var riktigt läskigt att inte kunna se framför sig. När vi närmade oss Muskö på hemvägen gick solen upp – en oförglömlig upplevelse.

Att göra resor – både inom oss själva och resor till andra platser,
miljöer och länder – är ett sätt att leva och gör livet rikt!

Den största resan är kanske att lära känna sig själv…?
Först då kan jag lära känna en annan människa.

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0