Mitt liv med asperger syndrom

Nr 6/2016
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Asperger syndrom är ett psykisk funktionssätt. Det gör att folk med Asperger inte alltid fungerar socialt med andra folk. Man kan även ha problem med outförsedda händelser. Asberger innebär också att man kan ha väldigt smala intressen.
 Ibland när jag är ute och går på stan tittar jag inte så noga på folk som jag möter. Det anses normalt att titta på folk man möter. Min mamma och pappa har mött mig på stan men jag har inte sett dem för jag varit så fokuserad på annat.

 

Det är inte alltid jag förstår varför folk kan tycka illa om mig när jag till exempel inte har hälsat på dem. Jag har antingen ens sett dem eller kännt igen dem.
 Ibland när jag ska berätta för mina föräldrar om saker som hänt, är det inte alltid jag berättar det viktigaste först. Mina föräldrar tycker att jag lätt hänger upp mig på detaljer som inte är viktiga.
 Hemma har jag vissa fasta tider då jag ska göra saker. Ett exempel är att handla i affären vid ett visst klockslag men även också att bli inloggad på datorn hemma. Jag kan bli irriterad på personalen om de är sena med de fasta tiderna.

 

Jag har flera olika specialintressen. Det intresset som jag haft längst är tvättmaskiner. Som liten blev jag rädd för en tvättmaskin och efter att mamma visat att det inte fanns något farligt med maskinerna utvecklades det hela till ett intresse. När jag var mindre hade jag också intresse för Hulken, Emils pappa, Hitler, varulvar och utomjordlingar.
 Numera är jag mest intresserad av musik och film. När jag var liten hände det att jag kunde känna igen vissa vinylskivor som mamma och pappa hade. Jag kände igen skivorna på hur spåren såg ut. Detta var klassiska skivor där man lätt känner igen en mörk del på spåren på skivan som tystlåten musik.

 

Jag gillar att lyssna på musik när jag är hemma. Det kan finnas småljud i bakgrunden som när barnen som bor ovanför mig busar och leker med bollar. Jag kan lätt störas av detta och musiken jag spelar dränker eventuella missljud. 

 Min pappa säger att på radion har de också bra musik. Det håller jag med om. Om jag lyssnar på radion blir det P3 eller P4 mest. Jag orkar inte lyssna på exempevis Hit Fm. Musiken är ok men reklamavbrotten och de som pratar gör mig irriterad. De pratar inte naturligt utan forcerat.
 Om jag sitter i bil och lyssnar på radion så känns det bättre om jag sitter framme. I baksätet med hög volum på blir det jobbigt för mig att lyssna.

 

Även om jag har Asperger brukar jag vara rätt nöjd med mig själv. Det som kan kännas tråkigt är när mord har utförts av någon med Asperger och tidningarna skriver det som om alla med Asperger är onda. Det känns inte rättvist.

 

Alla är vi unika på något sätt. Jag på mitt sätt och andra på sitt sätt.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0