Asperger

Nr 1/2017
text MATTIAS KARLSSON & ELIN PERNELID
 

Fakta om Asperger Syndrom eller
högfungerande Autism

Man kan säga att Asperger är en lindrigare form av Autism. Om man har Asperger är det ganska vanligt att man blir stressad över något som man inte har planerat inträffar. Självklart finns det saker man själv kan göra för att vardagen ska fungera. Man kan ha problem att förstå hur andra människor tänker och känner. Asperger Syndrom är en såkallad neuropsykiatisk funktionsskillnad. De som har Asperger har en väldigt god språklig intelligens. Man kan behöva anpassa livet efter hur man är för att slippa bli hindrad i vardagen bara för att man har Asperger. Det finns inget botemedel mot Asperger då det inte är en sjukdom utan en personlighetsbeskriving. Man har ofta speciella intressen som man intreserar sig av lite extra mycket. Vissa som har Asperger har också andra diagnoser som ADHD/ADD eller Tourettes. Det finns olika grader av inom Asperger, vissa kan ha en låg grad och vissa högre. Idag heter diagnosen högfungerande Autism, men vi fortsätter att använda Asperger så länge det fungerar.


Myter om Asperger Syndrom

 

1. ”Alla med Asperger Syndrom är osociala och har socialfobi”
Det här är absolut en myt. Naturligtvis så finns det personer med Asperger Syndrom som har sociala svårigheter, men för att ha sociala svårigheter behöver man inte ha Asperger Syndrom. Vi har inte socialfobi och vi har lätt för att prata med människor. Däremot kan vi ha dagar som vi vill dra oss undan och helst inte träffa någon alls. Att ha människor runt omkring oss kan göra oss väldigt trötta och då sätter vi oss hellre för oss själva och pusslar eller pysslar med något.

 

2. ”Alla med Asperger Syndrom hatar kroppskontakt med andra”
Återigen så är det här en myt. Vi kan tala för om oss själva att vi ogillar närkontakt när det inte är på våra vilkor. Om du vill krama eller röra oss så fråga. Vi tycker inte om när någon helt plötsligt skulle gå fram och krama en om vi inte känner personen väl.

 

3. ”Alla med Asperger Syndrom har specialintressen”
Det här stämmer inte. Det är vanligt att många har specialintressen, men framförallt är det tjejer som inte har några specika intressen. Det är mycket vanligare bland killar, men naturligtvis så finns det killar som inte har några speciella intressen.

 

4. ”Man kan se på någon att den har Asperger Syndrom”
Nej, det kan du inte. De flesta av oss ser helt normala ut och klär oss som vanligt. Däremot finns det vissa som har svårt att förstå att man t.ex. inte ska ha tröjan ut och in eller ett par manchesterbyxor och en siden kavaj, dock behöver inte detta betyda att personen har Asperger Syndrom.

 

5. ”Personer med Asperger Syndrom kan inte känna empati”
Senaste forskningen visar faktiskt motsatsen att många av oss är överempatiska istället. Det man kan missförstå här är att många inte kan läsa av ansiktsuttryck eller förstå att någon blivit ledsen. Pröva tala om vilka känslor du har för oss så kommer vi visa enorm empati.

 

Hur det är att leva med Asperger Syndrom

 

Elin
Mina styrkor är:
* Intelligens inom alla områden som jag tycker är intressant
* Känslosam
* Harry Potter (Special íntresse)
* Detaljseende
* Tålamod
* Kreativ
* Noggrann

 

Mina svårigheter med anknytning till Asperger:
* Svårt med det sociala samspelet
* Svårt att behålla vänner
* Blir trött om det är mycket som händer
* Blir upprörd om något oplanlerat händer
* Ibland fungerar jag som en 30-åring, men ibland fungerar jag som en 8-åring
* Missförstår ofta människor
* Människor missförstår mig

 

Jag fick min diagnos förra året och alltså väldigt sent så jag hade väldiga problem i skolan med både kamrater och skolarbetet.

 

Mattias
Mina styrkor är:
* Bra på att städa
* Är bra på att skriva och fantisera ihop berättelser
* Är bra på att bygga med lego
* Är bra på att umgås med människor

 

Mina svårigheter med anknytning till Asperger i punkter är:
* Svårt att lära känna nya vänner
* Är inte mycket social
* Är ofta trött om jag arbetar längre än 3 timmar om dagen
* Ha rutiner
* Har svårt för människor som pratar för mycket eller hela tiden
* Ibland har jag svårt för att förstå hur andra människor tänker
* Jag blir lätt stressad om något oplanerat händer
* Har svårt med kroppsspråket ibland

 

Jag fick diagnosen ganska sent, vilket gjorde att jag ibland hade svårt i skolan och skolans alla krav. Jag tycker själv att jag har en låg grad av Asperger

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0