hemsökta hus hjortsberga prästgård

Nr 2 2018
Text Fredrik Samuelsson
 
 
 

Hjortsberga Prästgård ligger i Vämöparken i Karlskrona. Det byggdes i Hjortsberga 1757 men flyttades till Karlskrona på 1940 talet. Hjortsberga behövde en ny prästgård och Blekinge museet köpte prästgården från Hjortsberga. Huset hamnade i Vämöparken och man byggde upp det på nytt.

Man jobbade med att huset skulle vara i ursprungligt skick så mycket som möjligt. Vissa detaljer ersattes med andra. Bland annat dörrarna i huset. Ingen av de gamla kakelungnarna är kvar utan ersattes med nyare. I förstugan är interiörmålningarna konserverade och på övervåningen är tapeterna rekonstrurerade av fragment. Den norra delen av huset, som är en påbyggnad från 1860-talet, inreddes till vaktmästarbostad.

1962 renoverades huset. Det installerades elvärme bland annat. Väggar och golv byttes ut. Renoveringen var inte klar förrän i början av 1970 talet. Möblerna som finns i huset har hämtats från andra ställen.


Många säger att det spökar i prästgården. Möbler har flyttats och i en gammal vagga har man sett avtryck. Man har hört mystiska steg och dörrklockan har ringt oavbrytet utan att någon varit utanför. Böcker har ramlat ur bokhyllor. En präst bodde där ett tag hade en hund. Prästen berättar att hunden reagerade intensivt med att resa ragg och bita omkring sig i tomma luften. Prästen flyttade till slut från gården.

Det sägs att spöket heter Hulda och att hon följde med när huset kom till Karlskrona. Det finns inga berättelser om spöken när huset låg i Hjortsberga.
Jag har varit på prästgården med media@boom en gång men vi upplevde inget märkligt när vi var där.

 

 

På besök i hjortsberga prästgård

 
 
 
 
 
 
 

Mattias

Vi på Presspunkten besökte Wämöparken den 8/3 för att titta på Hjortsberga prästgård. Som tur var fick vi gå in i byggnaden. Men jag tyckte inte att jag kände av några spöken där. Men jag kan inte förnekar det övernaturliga. Visst, jag tror på att det finns något efter döden det kan ju liksom inte bara ta slut. Jag tycker att det var en spännande utflyckt. Dock hade jag tyckt att det hade varit mer spännande om de hade låtit gårdens inredning varit i det skick det var i tidigare och inte byggt det till ett konferensrum. Om det finns några spöken eller andar där kan det ju liksom reta upp dom.

 

Fredrik

Torsdagen den 8 Mars var några av oss från presspunkten och besökte Hjortsberga prästgård som ligger i Vämöparken. Vi skulle ta lite foton och se om vi såg några spöken där inne.
Vi träffades på träffpunkten en stund innan och satt och snackade. Sedan gick vi mot bussen och åkte till vämöparken. Vi hade inte bokat någon tid med de ansvariga i parken men det visade sig att det var folk inne i prästgården. Vi besökte bara nedervåningen.
Det var fint där inne men jag kände ingen konstig närvaro eller något sådant när vi var där. Kanske det kännts annorlunda på kvällen. Efter besöket så fikade vi lite och åkte sedan tillbaka till träffpunkten.

 

Emmelie

Vi på Presspunkten besökte prästgården i wämöparken där det sägs ska ha spökat i väldigt många år. Mystiska ljud och röster som hörs i rummen, och skepnader i fönstrena. Jag har hört av min familj att det sägs vara en vit kvinna som visar sig i ett fönster på övervåningen vid midnatt. Men dom har aldrig sett henne själva och är väldigt skeptiska mot övernaturligt. Jag såg inte heller något konstigt förrän jag såg något jätte otäckt i spegeln och blev jätte rädd. Men jag kom på sen att det va mig själv jag såg.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0