Metallica - Kill 'Em All

Nr 5/2018
text MAGNUS ANTONSSON
 
När folk hör ordet Metallica så tänker många på låtar som t.ex. Enter Sandman och Nothing Else Matters, båda från samma kända album ”Black Album” från 1991. Men bandet startade sin karriär med en mycket tyngre stil med deras första skiva ”Kill ‘Em All”. Skivan släpptes 1983 och anses av många vara en av de tidigaste thrash metal-albumen. Thrash metal är en musikstil inom hårdrocken som brukar beskrivas av en snabbare variant med ökat tempo med influens från punken.
 

Några kända låtar från albumet är Seek and Destroy, Whiplash och The Four Horsemen. Min favoritlåt är No Remorse som var en av de första gitarriffen jag lärde mig spela på gitarr för sisådär tio år sedan. Det är ingen särskilt djup låt men den har gott ”gung” tycker jag, med riktigt bra riffs. I och för sig så är hela albumet fylld med bra gitarriffs och det är nog därför det är en av mina favoritplattor.

 

En annan sak som gjorde albumet speciellt i mina ögon var bassisten Cliff Burtons egna instrumentala låt. Den hade bara trummor och bas, utan vare sig gitarr eller sång, men den var så bra så de tog med den på plattan. Cliff fick mer inflytande på albumen efter Kill ‘Em All då bandet redan hade skrivit det mesta av materialet till skivan innan han kom med i bandet. På de efterkommande två albumen så tog bandet hjälp av honom då han kunde mer om harmonier och sånt.

 

Cliff Burton avled i en busskrash 1986 då bandet var ute och turnerade i Sverige. Om man ser framstegen som bandet gjorde med hans hjälp på bara de tre åren han var med så tror jag att bandets framtid hade sett rätt annorlunda ut om han hade överlevt. Bättre vet jag inte, då bandet slog igenom stort några år senare med Black Album, men annorlunda.

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0