Louis Herrey

Nr 2/2019
text & foto PETRA SVENSSON
 

Vilken kyrka är du medlem i?
Jesus Kristi kyrka av sista dagars heliga.

 

Hur länge har du varit med där?
Jag har varit med sedan jag var 8 år gammal. Det är 1974 i november döptes jag.

 

Kan du förklara enkelt om kyrkan?
Kyrkan är något vi kallar återställd kyrka. Vi tror att det är samma kyrka och organisation som fanns på Jesu tid att han har kommit att han har kommit tillbaka i vår tid. Den är uppbyggd på samma sätt med profeter, apostlar och samma lärdomar som Jesus undervisade om när han gick på jorden. Sen finns det så mycket mer detaljer så klart. Men det vi har gemensamt med andra kyrkor andra kristna kyrkor är att vi tror på gud och guds son Jesus Kristus och han är värdens frälsare. Det är vår mest centrala i vår kyrka.

 

Är det en missuppfattning om kyrkan att den inte använder bibeln, bara mormons bok. Hur är det med det?
Det är missuppfattning. En sak som skiljer oss åt från andra kyrkor är att vi har mer helig skrift. Bibeln är en helig skrift för oss vi ser lika vi ser lika varmt på bibeln som andra kristna gör. Vi använder den dagligen och vi tror på det som står i bibeln men vi tror också samtidigt på att det finns mer av Guds ord. Bara för Gud har talat vid ett tillfälle betyder det inte att han att han slutar att tala. För oss i Mormons bok t ex är ett vittnesbörd att Gud fortsätter att prata med sina barn på jorden det är ännu mer råd och ännu mer vägledning i våra liv. Och framför allt är Mormons bok viktig för att den bekräftar det som står i bibeln, nämligen att Jesus är världens frälsare. Och hur viktig försoningen är för var och en människa på jorden. Så om det finns andra kristna som är oroliga för mormons bok, så behöver de inte vara det. För den bara bekräftar det som bibeln talar om, nämligen vikten av att vi tror på Kristus, det är det som är grunden för vår religion.

 

Vad har du för uppgift i kyrkan?
I kyrkan har man olika ämbeten eller uppdrag. Jag har agerat i många ämbeten och uppdrag. Just nu så hjälper jag de unga männen i vår församling. Ansvarar för de och deras aktiviteter. Jag har varit biskop, missionsledare och gjort massa andra saker i kyrkan men jag trivs med det ämbetet jag har just nu, att vara unga mäns ledare.

 

Vad är det för krönikor du skriver?
Jag skriver krönikor i en lokal tidning där jag bor. Jag bor i Kungsbacka. Norra Halland heter tidningen. Jag skriver var femte vecka ungefär. Jag skriver privata krönikor, de handlar om saker som jag upplevt i mitt liv. Ibland roliga snurpliga saker också. Så det är en blandad kompott av olika saker. För att kunna dela med mig, skrivet jag ofta med glimten i ögat. Så folk kan känna igen sig lite grann i det jag skriver, det tycker jag är viktigt.

 

Vad fotografera du?
Allt möjligt. Jag är inte lika aktiv som innan. Jag är amatörfotograf, ingen proffs. Har alltid med mig kameran varit jag än ska. Jag tycker om att fotografera platser, människor, porträtt, sportbilder, action, närbilder på djur. Fotografering är en underbar värd.

 

Kan du berätta om att vara personlig tränare?
På senare tid har jag gått en utbildning och är licensrad för att vara tränare, det gör jag lite vid sidan av. Mitt vanliga heltidsjobb är ju att vara skolchef för det som kallas för utbildningsverksamhet så jag jobbar med kursverksamhet inom kyrkan. Med ungdomar och unga vuxna. Men som extra jobb så är jag personlig tränare för ett 10-tal kunder på ett lokal gym i Kungsbacka där jag bor. Det tycker jag är jätte spännande.

 

Vad för typ av personlig tränare är du?
Alla som vill ha hjälp med sin träning, allt från unga till gamla som vill ha tips hur man tränar och vad man ska träna och hur ofta. Har man frågor kring kostrådgivning så hjälper jag dem med det. För det handlar om att hjälpa människor att förändras sina liv. Det ser jag redan efter några veckors träning med vissa människor. För de blir som helt nya personer. De blir lyckligare, mer nöjda med sig själva. Det känns värdefullt att få hjälpa till med det.

 

Vad är din nästa utmaning i tävlingar?
Jag skulle vilja göra Stockholm Marathon. För utmana mig själv och jag gillar att springa. Jag gjorde en Ironman förra sommaren.

 

Har du något bra tränings tips?
Det allmänna tipset är att man behöver träna 3-4 dagar i veckan för att få resultat Man kan inte sitta i soffan och tänka på det, man måste ut och göra det också. Så tycker man att det är svårt att komma igång så kan man ju kan man göra enkla saker. Man kan gå ut och ta en promenad, springa lite lätt. Göra det man tycker är kul. Du kanske tycker om att spela tennis, så gör det. Tycker du om att ut och golfa, simma, cykla mm, så gör det. Det viktiga är inte vad man gör utan att man rör på sig. Och man måste äta bra också, träningen är bara 20% maten är 80%. så äter man för mycket så hjälper det inte att träna.

 

Hur ofta tränar du?
Tränar 3 dagar i veckan på gym och kanske jag springer eller cyklar den 4:e dagen.

 

Hur träffade du din fru?
Genom kyrkan. Vi var båda unga vuxna i kyrkan och vi bliv kära i varandra. Och började dejta. På den vägen var det. Detta hände i Göteborg när vi bodde där.

 

Vad gör du om 10 år?
Då är jag 62 år gammal då hoppas att jag gör detta, att träna folk och jobba i kyrkan med att undervisa ungdomar. Förhoppningsvis har jag blivit farfar eller morfar. Det ser jag i fram emot. Att mina barn växer upp och kanske gifter sig och får egna barn.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0