GHOST

Nr 3/2019
text & foto FREDRIK SAMUELSSON
 

Gruppen Ghost är ett hårdrocksband som spelar melodiös hårdrock. En del av musiken låter nästan som en rockopera. Texterna är oftast ”mörka” och handlar om djävulen och annat okristligt.
 Gruppen kommer från Lindköping och bildades år 2008. Första skivan släpptes 2010. Det som var anmärkningsvärt med bandet är att de alltid har masker på sig under konserterna och att det länge var hemligt vilka medlemmarna är. Ghost spelade live första gången 2010 i Tyskland på en hårdrockskonsert med olika band.
 Hittills har enbart en framträtt med sitt riktiga namn. Det är sångaren och han heter Tobias Forge. De andra medlemmarna kallas för : Fire, Water, Wind, Earth och Ether.
Tobias Forge var tidigare med i hårdrocksbandet Repugnant. Han var också med i två andra rockband. Dessa heter Crashdiet och Magna Carta Cartel. Ingen av grupperna är lika kända som Ghost.

Jag tänkte gå i genom skivorna de släppt och de dem mitt betyg.

 

2010 kom skivan Opus Eponymous. Det är riktigt hård hårdrock på den här skivan. Den tillhör deras hårdaste någonsin. Det finns en del lugna låtar också. Jag gillar plattan och ger den 3 Poäng

 

Nästa skiva kom 2013 och den heter Infestissumam. Gruppen fick en grammis för skivan. I samband med skivsläppet åkte gruppen ut på en lång turné i Europa och Sverige. Skivan är fortfarande hårdrock men det finns en del låtar här som påminner om rockopera. Delvis påminner det lite om Meatloafs musik på sina ställen. Det är mycket bra basdjup på skivan och det är coolt tycker jag. Jag ger skivan 4 Poäng.

 

Senare på hösten 2013 gav de ut en EP skiva också. Skivan heter if you have ghosts och består av fyra covers samt en livelåt. Jag ger skivan 4 poäng.

 

Nästa skiva kom 2015 och heter Meliora. Det blev deras mest kända skiva hitills. Det låg överst på skivtopplistan i Sverige ett bra tag. Den låten som spelades mest från albumet heter he is och är en power ballad. Bandet vann en Grammy i USA och här i Sverige fick de pris på Grammisgalan för årets hårdrocksband. De fick även priset rockbjörnen och P3 guld. Det är ett riktigt bra album och jag ger den 5 poäng. Full pott.

 

2016 släppte gruppen en EP som heter Popestar. Skivan består av fyra covers och en egenskriven låt. Den är mest pop/Rock än Hårdrock. Skivan innehåller några lugna nummer också. Den låt som blev mest känd och gillad från albumet heter Square hammer. Den är riktigt rockig och trallvänlig. Jag ger skivan 5 Poäng.

 

Året efter släpptes en liveskiva som heter Ceremony and devotion. Det är mycket bra versioner av låtarna. Enda nackdelen med skivan är att mitt exemplar av LP skivan är något feltryckt så den svajar lite grann. Det är dock inte gruppens fel utan förmodligen tryckeriets.

 

2018 släpptes nästa studioalbum. Det heter Prequelle och är mest rock än hårdrock. Det är en mycket bra skiva. Basgången på skivan är grymt bra så man behöver inte dra på basen så mycket. Jag ger skivan 4 Poäng.

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0