tjorven
text JOAKIM STRÖMGREN

Några prototyper gjordes med kaross i plåt för att provas ut.
När den sedan började produceras fick den en glasfiber kaross med en ram bestående av stålprofiler.
Tjorven hette egentligen KVD 440/441, men Poststyrelsens drifttekniker Erik Jakobsson som testade prototypen tyckte den hade ett trubbigt bussigt utseende liknande karaktären i TV-serien Saltkråkan, därför kallades den Tjorven på den svenska marknaden. Bilen fanns även för privatpersoner att köpa. 1970 års modellen var anpassad till familjebil och den hade fem sittplatser och en 1100 kubikcentimeter, fyrcylindrig vätskekyld motor från bilen DAF55. Kraftigare bromsar en annorlunda form på bakdelen och vågrätt delad baklucka. Ett fåtal byggdes med öppet flak och kombimodell. Några andra varianter var en Tjorven som var handikappanpassad med hiss till föraren så den kunde köra.
Visste du att det finns ett museum utan för Kalmar, i Rockneby?
Där kan man kolla på dessa bilar.