tjorven

Nr 2/2023
text JOAKIM STRÖMGREN
 
Tjorven var en skåpbil som tillverkades av Kalmar Verkstad AB mellan år 1968 och år 1971. Den hade samma motor och drivlina som bilen DAF44.med en helt ny kaross med några annorlunda lösningar för den tiden. Bilen var framtagen i första hand till posten. Bilen hade skjutdörrar för att brevbäraren skulle lätt leverera posten utan att gå ur bilen.Original hade bilen en ihopfällbar pall för en passagerare. 1968-1969 års modell hade ett elsystem på sex volt som bytes ut till tolv volt på 1970 års modell.

 Några prototyper gjordes med kaross i plåt för att provas ut.
När den sedan började produceras fick den en glasfiber kaross med en ram bestående av stålprofiler.
 Tjorven hette egentligen KVD 440/441, men Poststyrelsens drifttekniker Erik Jakobsson som testade prototypen tyckte den hade ett trubbigt bussigt utseende liknande karaktären i TV-serien Saltkråkan, därför kallades den Tjorven på den svenska marknaden. Bilen fanns även för privatpersoner att köpa. 1970 års modellen var anpassad till familjebil och den hade fem sittplatser och en 1100 kubikcentimeter, fyrcylindrig vätskekyld motor från bilen DAF55. Kraftigare bromsar en annorlunda form på bakdelen och vågrätt delad baklucka. Ett fåtal byggdes med öppet flak och kombimodell. Några andra varianter var en Tjorven som var handikappanpassad med hiss till föraren så den kunde köra.
 Visste du att det finns ett museum utan för Kalmar, i Rockneby?
Där kan man kolla på dessa bilar.


Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0