Elinebergsfixarna

År 2024 innan sommaren fick vi som jobbade på Personalbutiken på sjukhuset i Bergåsa reda på att man skulle lägga ner Personalbutiken i Augusti. Men skönt nog så kunde gruppen flytta till äldreboendet Elineberg i Rödeby. Så vad gör vi på jobbet? Mina jobbuppgifter är följande: dammsuga vissa rum som inte städfirma HS gör, damma i korridorerna på nedre och övre plan, vi bruka fixa i förrådet i källaren som ordnar upp i hyllorna, pricka av varor och ställa in de i förrådet.
Träffpunkten Solhaga som finns på äldreboendet anordnar aktiviteter som till exempel bingo och det får vi också vara med på för 50 kronor. I julas hjälptes vi åt att julpynta på äldreboendet och gjorde pepparkakshus. I källaren finns personalkläder som vi kolla igenom så att de är på rätt sida och sedan skrivs det upp på en whiteboardtavla hur många plagg vi har fått rätta till. Det finns köksschema till fika vi turas om alla vi som jobba ha en dag med fikaschemat i veckan och på ett papper står i vilken ordning det ska göras, vi turas om att fylla i närvarolistan. Efter fikat står det på schemat vem som ska ducka av bordet och torka av det, vi ha en vagn där vi ställer fikan och tallrikarna på, man tar också ut vagnen in i köket och sätter in smutsig disk i diskmaskinen som vi stänger på vid behov, plockar även vid behov ut disken ur maskinen.
Ibland får vi låna träffpunktens kök och baka, men även som till exempel i julas då vi gjorde lite julmat. Vi får gå ut med sopor ur köket vid behov. Varje dag som vi jobba Måndag till Fredag bruka vi även ha hand om postsortering då vi tar in posten och lägger de I postfack till de olika avdelningarna.
Från och med torsdagen den 30 Januari har vi invigning av kiosken som vi ska driva, men visst det blir inte som Personalbutiken men det får accepteras. Vi kommer att ta betalt med följande medel: kontant och swish. Vi får görs en av mina favoritsysslor, prismärka varor vilket man har fått erfarenhet av i Personalbutiken. Vi hjälps åt att skriva inköpslistan på de varorna vi ska sälja i kiosken och som vi får köpa i Allivs. En del varor är på upphandling och de varorna får personalen beställa hos ett företag som heter Menigo. Varje onsdag ta vi upp stolar i samlingssalen eftersom HS bruka städa där inne den dagen. Innan vi börja arbeta på morgonen bruka vi sitta i sinnesrunmet och prata om hur läget är, vad som ska göras under dagen osv samt dricka kaffe eller te. Den stunden gillar jag för att då får man prata ut om till exempel hur helgen har varit. Vi kommer också följa ett kioskschema, alla kommer har en stund i kiosken i veckan. På Elineberg finns också en matsal där man kan äta, vilket är en lyx för då slipper man tar med sig matlådor varje dag. Maten i matsalen är också bra och icke så dyr. Utan till ett vettigt pris.
När det gäller jobbtiderna så jobbar alla olika från måndag till fredag men på onsdagarna slutar vi alltid vid 12:30 på grund av APT. Mina arbetshandledare är Ann-Cathrine(Ann-Cán) och Ingelöv.