bengt jönsson (kd) & christer leksell (sd)

Nr 3/2025
text ANDERS MALMBERG
foto KENTH SJÖQVIST
 
Christer Leksell & Bengt Jönsson
 

Till denna intervju hade vi bjudit in inte mindre än tre politiker och det var inte vilka som helst utan ordförande för Social- funktionsstödsnämnden i Karlskrona, Bengt Jönsson (Kd), 1:e viceordförande för samma nämnd Christer Leksell (Sd) och till slut Helene Gustafsson (S) 2:e vice ordförande i samma nämnd. Nu blev det så att Helene fick förhinder så det blev ”bara” de två förstnämnda som blev intervjuade. Jag har nu gjort ganska många intervjuer vid det här laget men inte med mer än en åt gången. Därför var jag ganska nervös inför uppgiften men när Kenth (Träffpunktens:s Kenth) erbjöd sig sitta bredvid så tackade jag ja till det.

 

Om man börjar ifrån början så är Christer ifrån Halmstad och flyttade till Karlskrona när han tog värvning i marinen 1972. Han har varit officer i flottan i princip hela hans liv. Det har varit på ubåt, jagare, kustradiostation och skeppare på Falken. Bengt är ifrån en by som heter Viken norr om Helsingborg. Det var 1983 som Bengt flyttade till Karlskrona då han tog värvningen i flottan. Han började på officersskolan 1984. Det var tack vare att han träffade sin nuvarande fru 1989 som han stannade i Karlskrona.

 

Bengt bor numera i Trummenäs och Christer i Backabo. Bengt är gift med Maria som är lärare och som jobbar på Jändelskolan. Han har två barn där en studerar i Karlskrona och en i Lund. Christer är gift för tredje gången och har 4 barn och hela 10 barnbarn. Bengt är heltidspolitiker och sitter i kommunfullmäktige och i massor av bolagsstyrelser. Christer är fritidspolitiker och sitter i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och är ordförande i nämndemana förening i Blekinge tingsrätt. Båda två viger dessutom par borgerligt i rådhuset.

 

Bengt är sen 12 år tillbaka på allvar engagerad i politiken. Han var även som ungdom engagerad men då inte på så blodigt allvar. Christer är sedan 14-15 år engagerad men då inkluderas även en tid om 6 år i Ronneby. Bengt har som fritidsintresse naturen, golf och fiske. Christer har som fritidsintresse fiske (han är fiskevakt i Lindwallska Sjön), båtintresse (har båt och är ofta ute på sjön), idrott såsom skytte, fotboll, volleyboll, boxning, och (numera nästan enbart) badminton. Bengt och Christer blir glada då de ser en rolig film på TV av exempelvis Robert Gustavsson. Också komiker som Batra och Glans är högt uppskattade. Saker de två kan bli arga på är rena lögner ifrån andra politiker eller när det rör sig om djurplågeri.

 

Anledningen till att de båda blev engagerad politiken var för Bengts att han är intresserad av människor. Han säger att ett vägprojekt (Bengstaleden, en väg ut till Lyckeby) som han inte ville skulle bli av engagerade honom. Bengt säger att det är en sak att ha åsikter men utan engagemang är det inte samma sak. Han menar på att han vill se att man verkligen kan påverka utvecklingen. Anledningen att Christer engagerade sig var för han såg orättvisor då en del fick pengar utan att anstränga sig men en del inte, men även kriminaliteten. Han tyckte kort och gott att Sverige var på fel väg. Det var hans fru som fick honom att engagera sig då hon redan var engagerad i Sverigedemokraterna. Christer har nu suttit en och en halv mandat period d.v.s. sex och ett halvt år.

 

Bengt säger att det aldrig går att helt släppa tankarna ifrån politiken med undantag för sommaren då det blir det lite andningsuppehåll. Han jobbar tolv timmar om dagen och säger att det ständigt kommer upp nya idéer. De båda menar på att politiker inte kan kunna allt. Bengt säger vidare att han och Christer har varit ute på hela åttiosju besök (verksamhets berättelser) i år. Han menar också att politikers mål är att göra det bra för människor. Sammantaget är det mycket mail och möten i deras arbeten som politiker. Kenth frågar om de hört frasen ”släpp det” ifrån sina närmsta och det kände båda igen. Speciellt att de skall släppa mobiltelefonen. Det medför att de ibland har dålig nattsömn. Christer säger han har alltid något på gång som exempelvis att planera studiebesök eller boka upp saker. För att exemplifiera hur mycket tid mötena kräver kan man exemplifiera att varje nämndsmöte börjar med att de har ett möte inom partiernas närande beredning tillsammans med förvaltningschefen och tjänstepersonerna. Efter det ordnas det ett vanligt arbetsutskottsmöte tillsammans med de andra partierna. Detta följt av ett gruppmöte i respektive opposition och styre och till slut ett nämndsmöte. D.v.s. för ett nämndsmöte är det totalt fyra möten och det är för en nämnd.



Christer säger att hans svagheter är att han har svårt att delegera och att han är otålig. Styrkor är att han har en bred kunskap inom många områden. Dessutom kan han hålla på länge, hans batteri tar aldrig slut. Bengt säger att hans svagheter är att han också är otålig. Vill få saker gjorda och att han är engagerad och vill få slutfört det han börjat på. Det mest frustrerande är att det tar lång tid att genomföra saker men att det är så demokratin fungerar berättar Bengt. Christer säger att eftersom de nu har majoritet i kommunfullmäktige så vet de att de får saker gjorda.

 

Bengt säger att Ebba Busch som är partiledare för Kristdemokraterna är en förebild. Christer är inte sämre utan tycker att Sd:s partiledare Jimmy Åkesson är en förebild. Bengt säger att det är otroligt vilken utstrålning partiledarna har och hur mycket de arbetar. Christer tycker att om man tar utrikes verksmamma personer så kan det vara Ukrainas president Zelenskyj. Då vill Bengt hålla fram Churchill (Storbritanniens premiärminister under 2:a världskriget). Framför allt hålls fram att Churchill var enormt drivande för freden i Europa.

 

De har båda en militärutbildning i grunden. Det innebar att de jobbat med människor i hela deras liv. De har också fått ledarskapet ifrån militären. De har professionen att stödja sig mot om det är något de undrar. Man blir aldrig fullärd säger Bengt. Det gäller att vara ödmjuk och inse att man som politiker inte kommer matcha förvaltningens personal om hur verksamheten fungerar. Både Bengt och Christer har gått utbildningar mot stress inom militären. Bengt säger att det kan både vara inre och yttre stress.

 

Anledningen till att de båda sitter på de poster de nu gör är förmodligen för förtroendet man fått för dem. Det är en fördel att både Bengt och Christer har jobbat med människor tycker de, De ser den lilla människan längst ute på linan. Christer hade inga tankar på att hamna i denna nämnd utan skulle se sin roll snarare som i kultur och fritidsnämnden. Han tror att han hamnade rätt då han nu varit sex och halvt år i nämnden. Totalt har Bengt varit tolv år i politiken och Christer har varit 14 år. Bengt och Christer tycker de jobbar bra ihop och att de tänker likadant. Det bådar för ett bra resultat att de jobbar så bra ihop.

 

Gången för budgeten är att tjänstemännen tar fram ett förslag till budget. Man jobbar i alltifrån stort och smått. I slutändan är det en budget som man tar beslut om i kommunfullmäktige. Gången är som så att oppositionen lägger fram var sin budget (tre stycken, en från S, C och V) som röstas emot varandra. Oppositionen har sällan en gemensam budget. Vinnaren av dessa kommer sedan ställas mot styrets budget. Eftersom M. Sd, Kd och L har majoritet så är det säkert att deras budgetförslag går igenom. Det är en ganska omfattande process men det är för att demokratin skall ta sin gång och alla skall få säga sitt.

 

Nämnden som de båda politikerna sitter i är som sagt Social- och funktionsstödsnämnden. En kort presentation vad den nämnden har för ansvar låter som (klippt ifrån Karlskrona kommuns hemsida) att Social- och funktionsstödsförvaltningen är en av elva nämnder för olika specialområden inom Karlskrona kommun. Social- och funktionsstödsförvaltningen jobbar med stöd, bistånd och service till vissa personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Förvaltningen ansvarar för individ-och familjeomsorgen i kommunen samt är tillstånds- och tillsynsmyndighet för tobaksförsäljning och alkoholservering. Idag har Social- och funktionsnämnden en budget på 854 miljoner och har ca. 1000 anställda mellan tummen och pekfingret berättar Bengt. Det är kommunfullmäktige som bestämmer budgetens storlek. Bengt säger att det är mycket men också en viktig verksamhet. Det är en förvaltningsfråga om vad som är störst post i budgeten men de skulle gissa på LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) då dessa är dyrast och mest personalkrävande.



Förvaltningen bestämmer hur organisationen skall se ut i detalj men det var politikerna som slog samman funktionstödsnämnden med socialstödsnämnden. Sammanslagningen var ett helt politiskt beslut. Dessutom var det ett helt samstämmigt bland politikerna att denna sammanslagningen var bra, även bland oppositionen. Politikerna skall inte vara så nere i att detaljstyra verksamheten. Bengt uttrycker det som så att politikernas fingrar inte skall var nere i syltburken. ”Hur:et” är ett område för förvaltningarna medan ”vad:et” ett område för politikerna. Politikerna har förvaltningen som stöd för sina frågor. Det är förvaltningarna som lägger förslag om organisationen men det är politikerna som bestämmer i nämnden.

 

Då jag påtalar att bland de intervjuer av enhetschefer jag gjort så är det många som slutat sin post av att just vara enheschef. För att råda bot mot denna rotations av enhetschefer så försöker man göra en mera rättvis fördelning av uppgifterna bland enhetscheferna. Det finns en förvaltningschef (Tobias Ekblad) och runt 7-8 avdelningschefer i organisationen. Därefter finns det som sagt en massa enhetschefer.

 

Jag frågar efter vad Social- och funktionsstödsnämndens arbetsutskott respektive Social- och funktionsstödsnämndens individutskott är för något. Då berättar de att först sker en beredning av ärenden i ett arbetsutskott (AU). Alla partier är representerade i arbetsutskottet. Alla nämnder har ett AU medan Social- och förvaltningsnämnden även har ett individ utskott. Det tar som namnet antyder upp individärenden. Nya brukare tar man beslut om i detta utskott. Kan vara stor variation om vad det gäller. Det är viktigt för att ha en samlad bild av vad som kommer fram. Individärenden som rör personer som är i behov av stöd, hjälp eller insatser enligt olika sociala lagstiftningar. Individskottet är alltså en politiskt tillsatt beslutsinstans som ska fungera som en länk mellan förvaltningens professionella tjänstepersoner och den demokratiska styrningen.
 Det räcker inte att de har ett möte i månaden utan de har flera. Det finns en del beslut som individnämnden har delegation att ta själva. Ärenden som förekommer kan vara vårdnadstvister, omhändertagande av barn, drogproblem eller faderskapstester. Vissa går till nämnden, vissa går vidare till tingsrätten. Det är stor skillnad på vilken typ av frågor som tas upp i nämnden.

 

Det finns olika sätt att få igenom en förändring inom Social- och funktionsstödsnämnden. Exempelvis kan man genom att skriva ett medborgarförlag, gå genom förvaltningen eller genom politiken. Det lättaste är att gå till en enhetschef (genom förvaltningen) om man vill få ett enklare ärende som att måla en vägg. Om man vill gå till ett enklare boende kan man också vända sig till enhetschefen. Många tycker så att de klarar sig själva i högre utsträckning enligt Christer. En annan väg är som sagt politiken. Bjud ut politikerna är rådet ifrån bägge två för annars kan de inte skapa en bild av verkligheten! Medborgarförslag finns även i Karlskrona. Det är när en medborgare lämnar in ett förslag till kommunfullmäktige. Då bestämmer man först vilken nämnd det skall hamna i. Sedan tittar den nämnden på det och de bestämmer om det skall gå vidare till kommunfullmäktige igen (eller om det inte går att genomföra).

 

Christer tror att det förmodligen blir fler SoL. (Socialtjänstlagen) ärenden och färre LSS beslut i framtiden då det föds färre barn i Karlskrona medan de äldre bli fler. Bengt tror att Träffpunkten kommer bli ännu viktigare i framtiden då denna verksamhet blir en besparing mot framtida kostnader. Kommunen har kanske varit dålig på att marknadsföra Träffpunkten. Frågan är vem som är kvalificerad av att vara här? Det kommer inga missbrukare på Träffpunkten och det är tur då Träffpunkten inte är någon behandlande enhet. Träffpunkten gör att vi inte trycker på sjukvården en massa människor. Kenth säger att vi har många människor ifrån mellanvården. Kenth säger vidare att det inte finns klara regler om vilka människor som får besöka Träffpunkten. Han håller dessutom med Bengt och Christer att Träffpunktens verksamhet är viktig och besparar mycket pengar i ett senare skede. Vi har dessutom regler att varken prata politik och diagnoser på Träffpunkten berättar Kenth vidare. Istället för att sitta ensam hemma så kan de komma till Träffpunkten och få en social verksamhet omkring sig. Dessutom eftersom vi är ingen behandlande enhet så är ingen på en säger Kenth. Många besöker Träffpunkten och bildar en uppfattning om det är något för dem. Det kan både vara att Träffpunkten är för stort och för litet (eller alldeles lagom).

 

För ett år sedan slog man samman två nämnder och förvaltningar. Det var Social- och funktionsstödsnämnden. Då minskade man antalet politiker med 16 stycken vid sammanslagningen. När det var två nämnder och förvaltningar så såg man att de jobbade inte så bra ihop. Ofta var det så att brukare behövde både LSS och SoL och hamnade då mellan stolarna. Nu har till och med SKR (Sveriges kommuner och regioner) intervjuat kommunen om hur det fungerar. Sammanslagningen började med att sommaren 2023 fick Bengt in ett ärende som hamnade just mellan stolarna. Det initierade att Bengt lekte med tanken att slå samman funktionsstöds och sociala förvaltningen. Han pratade med Cecilia som var förvaltningschef på socialen om detta och hon sa att äntligen möte hon någon som ville göra något så positivt. Hon hade redan drivit en sådan process i Jönköpings kommun. Bengt berättar vidare att en sådan sammanslagning har man redan gjort i Jönköpings och Helsingborgs kommun. Christer fyller på med att Helsingborg och Jönköping gått steget längre med att även slå samman äldrenämnden med Social- och funktionsstödsnämnden. Om det även skall bli sammanslagning inom Karlskrona kommun mellan äldrenämnden och Social- och funktionsnämnden är skrivet i stjärnnorna men att det finns överlappningar i verksamheterna är klart. Det viktiga säger Bengt är att man vet vem skall vända sig till.

 

Med tiden drog man igång de tjugofyra uppdragen som finns till för att verksamheterna skall gå samman. Ett är tjänste-designuppdrag nummer tretton vilket är en kurs om hur man skall jobba så det inte blir några stuprör mellan verksamheterna. Det är en jättebra utbildning som Bengt precis har gått och som Christer skall gå i höst. Alla, både politikerna och tjänstemännen skall gå denna kurs. Bengt berättar att det är naturligt att det blir oro inom organisationen när sådana här stora förändringar sker men att det kommer sätta sig efter en tid. Det viktiga är att det blir något positivt i slutändan.
   Christer säger att i Social- och funktionsnämnden har man ofta inga stora motsättningar mellan partierna då frågorna gäller människor. Det är en nämnd som berör människor och därför skall det inte behövas stora motsättningar i nämnden säger Bengt och Christer samstämmigt. Kenth säger att det finns brukare på Träffpunkten som har uttryckt oro om vilken verksamhet som är till för just honom eller henne då man har kommit till åldern och blivit gammal men inte har någon direkt funktionsdiagnos. Det är mer att man som person känner sig ensam och vill komma ut och träffa andra människor som man går till Träffpunkten.

 

Om fem år hoppas de att den dagliga verksamheten kommer generera någon typ av jobb för fler brukare och att fler fått eget boende. Vidare vill man se mera spontana fritids-
aktiviteter som att grilla korv eller att gå en runda. Man vill inte att verksamheten skall bli som en institution. Kenth berättar att vi på Träffpunkten är ute och fiskar, spelar kubb på Stumholmen eller går en promenad men att man försöker komma på mer saker att göra.


Referenser
https://www.karlskrona.se/pressinformation/ny-organisation-och-handlingsplan-f%C3%B6r-omst%C3%A4llningen-i-social--och-funktionsst%C3%B6dsf%C3%B6rvaltningen/
https://www.karlskrona.se/kommun-och-politik/sa-fungerar-kommunen/politik-och-mandatfordelning/handbok-for-fortroendevalda/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Medborgarf%C3%B6rslag
https://www.karlskrona.se/kommun-och-politik/sa-fungerar-kommunen/organisation/
https://www.karlskrona.se/omsorg-och-stod/f%C3%B6r%C3%A4ndringsarbetet-inom-social--och-funktionsst%C3%B6dsf%C3%B6rvaltningen/
https://karlskrona.tromanpublik.se/person/c29d5e5e-a3e8-469d-99c7-d878e4016e32

 

Kommentarer

KOMMENTERA ARTIKELN HÄR

Namn

Kommentar

RSS 2.0